Häkkikanalat kiellettävä kokonaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Häkkikanalat kiellettävä kokonaan.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

07.11.2008 14:54


Maarit Ripatti
Adressin tekijä

#2 Paljon korjattavaa

21.11.2008 15:35

Niin, useiden eläinten oloissa on paljon korjattavaa. Sehän on osalle jopa oiva tekosyy olla osallistumatta tällaiseen adressiin, koska lista on loputon: miten sitten broilerit, siat jne jne. Itsestäni on kuitenkin tärkeää pyrkiä edistämään jotakin itselle tärkeää asiaa kuin olla tekemättä mitään.

teemu toppinen
kerava

#3 Ostakaa eläinystävällisempiä...

11.02.2009 23:07

munia! Naapurin pihakanalasta (jossa 10 kanaa) tai lattiakanalasta tai mieluummin luomu kanojenmunia (ne ovat myös satakertaa parempia kuin "kaupas pask. munat)! Me kuluttajat päätämme miten ruokaa Suomessa tuotetaan, joten jos haluatte asiaan muutosta ostakaa luomu tai vapaan kananmunia, kuluttajat "äänestävät" joka kerta käydessään kaupassa! Ei maanviljelijät kasvata sellaista mitä me emme osta! Minä "äänestän" ostamalla luomua ja reilun kaupantuotteita ym.. Ei se korkeampi hinta (luomu ei aina korkeampi hintaista) minua tapa johonkin turhaan se raha kumminkin menis.
Kimmo Laine
Saarijärvi

#4 Ei nyt taas ole näin yksinkertaista..

18.03.2009 15:00

Häkissä elävät kanat ovat aivan oma rotunsa, niitä on monta sataa sukupolvea jalostettu vain ja ainoastaan elämään häkissä. On typerää väittää, että nämä eläimet olisivat tyytyväisempiä vapaana. Tätä on koetettu, nykyiset häkkikanat ovat vapaaksi päästyään stressaantuneet suunnattomasti, stressi on aiheuttanut valtaosalle kuoleman ja vähintäänkin äärimmäisen agressiivista käyttäytymistä lajitovereitaan kohtaan.

Eläin joka on sopeutunut elämään häkissä eikä tiedä mistään muusta on tyytyväinen omaan oloonsa, hyvin hoidettuna tietysti. Häkkikanaloiden "kamaluus" on vain ihmisen silmässä, vapaana kulkeva kana on ihmisen silmään esteettisempi. Häkkikanalassa olevien kanojen yksilökohtainen valvonta on lisäksi huomattavasti helpompaa kuin vastaavan kokoisessa lattia kanalassa. Jos kanat hoidetaan hyvin ovat niiden olot yhtä hyvät kuin vastaavan kokoisessa lattiakanalassa. Jos yksittäisiä huonosti hoidettuja kanaloita löytyy, on vastuu niiden omistajilla, koko tuotantomuodon kieltäminen muutamien tilojen rikkeiden takia on hätiköityä. Hieman sama kuin kieltää autoilu muutamien törttöjen takia.
Kraak Kraak
Jukujukumaa

#5 potpot

26.03.2009 01:59

kaikkea taas sitä ihmiset uskoo, mitä joku autiopää kansanedustaja möläyttää suustaan paremman puutteessa. kaikkeen turhaan kiinnitetään huomio, ollaan niin pikkumaisia.
Maarit Ripatti
Adressin tekijä

#6 Häkkikanan ja villikanan ero?

03.08.2009 11:36

Hyvä Kimmo Laine,

tutki asiaa ennen kuin kommentoit noin "asiantuntevasti". Esim. P. Jensenin tutkimusten mukaan (v. 2002) jalostetun ja villikanan käytöksessä on vain hiuksenhienoja eroja. Nykyinen tuotantokana on toki vähemmän agressiivinen ja sopeutuvaisempi (joustavampi) muutosten suhteen, mutta lähes mikään sen luontainen käyttäytymistapa ei ole muuttunut. (Ainoastaan haudontavietti on lähes hävinnyt pelkästään munimiseen jalostetuilta kanoilta.)Ja kun häkkikanoilta tämä luontainen käyttäytyminen estetään, ne käyttäytyvät epänormaalisti.



Said Kemal El Hassan
Rabat, Morocco

#7

11.09.2009 23:54

Kana on sitten tulevaisuudessa kallimpaa! onneksi en kanasta pidä
g
Vieras

#8 faktat esiin, todellisuudessa...

25.03.2011 21:18

...kanojen olot pidetään mahdollisimman hyvinä. Kilpailu on nykyään rankkaa, ja kanoista kyllä pidetään hyvää huolta. Voi olla toki noita poikkeuksiakin, mutta suuri osa yrittäjistä pitää huolta kanoistaan, koska ne ovat ko. yrittäjien tulonlähde. Ite oon nähnyt sitä toimintaa, ja siihen todella on panostettu! Puhtaudesta pidetään hyvä huoli, ja vapaana kuljeskelevien kanojen maata kostutetaan vähintään kerran tunnissa vesihöyryllä, jne. näitähän piisaa.

Tässä taas tuotiin vain se huono puoli esiin. ihmisetkin laittaneet adressiin nimensä, kun eivät tiedä asian todellista, KOKONAISVALTAISTA, asiaa! sitäpaitsi, noin sairaat kanat kyllä normaalisti laitetaan pois. Ja minä olen ihan ulkopuolinen, olen pariin kertaan vain päässyt sivusta seuraamaan.

Vieras

#9

14.03.2012 14:36

Myöskään ei mitään "virikehäkkejä"!
Maarit

#10 "Faktat esiin": häkkikanala / lattiakanala

19.11.2013 12:41

Kuvailet lattiakanaloiden hyviä oloja ja pauhaat, että täytyy esittää kokonaisvaltainen asia. Noh, tämän adressin tarkoitus on kieltää HÄKKIKANALAT, eli silloin nimenomaan olisi tuollaisia kuvailemiasi lattiakanaloita, joissa kanat pääsevät edes liikkumaan.

(Olen adressin aloittaja.)
kot kot

#11 Kotikanala

21.11.2013 14:43

Kotona oli häkki, missä oli muutama kana. Kanoilla oli turvallinen olo, kun ei ollut ketään kannibalia joukossa. Miten sitten lattiakanaloissa, missä kanat vapaana saavat nokkia toisia heikompia kanoja - sehän on julmaa. Häkeissä on turvallisempaa.

Vieras

#12

01.04.2016 13:36

Kyseessä on mielestäni yksi suurimpia arkipäivän etiikan ja käytännön välisiä ristiriitoja.

Vieras

#13

24.09.2016 20:04

En ymmärrä ihmisen ahneutta.
Milla-Mari Valkeasuo

#14

08.06.2019 10:14

Kannatetaan. Myös ostoksilla voi tehdä fiksumpia valintoja ostamalla sen reilumman vaihtoehdon..