Nyt mulle riitti Kelan temppuilu viittomakielen tulkkauksessa

Petri Rautiainen/ Unionin Haudankaivajat

#26 Virkamiehet ja työntekijät

13.02.2014 20:05

Suomessa on ihan liian paljon virkamiehiä niiden tarpeeseen nähden ja työntekijöitä on vähemmän kuin on tarve. Työntekijöihin viittomakielen opettajat ja tulkitkin kuuluvat. Heistä on markkinoilla puutetta ja toiseksi vaikuttaa asenne, kenelle tukea annetaan. Tämä on täydellistä asioiden vääristelyä hallitukselta, mikä on antanut käskyn Kelalle tavasta toimia. Suomalaisten kuurojen tai mykkien tulkkaamattomuus on samalla tavalla poliittinen päätös kuin siirtolaisten maahanmuutto. Asiasta ei vaan julkisuudessa puhuta.
Vammaistyöntekijä

#27 Re:

14.02.2014 08:15

#4: -

Kuulevat saavat koulussa opetusta vieraista kielistä. (Vaikkei aina ihan tahtoiskaan: pakkoruotsi) Mutta kuurojen mahdollisuudet opetella vieraita viitottuja kieliä ovat olemattomat. Muutenkin kuurojen kielten opettamisessa olisi parannettavaa kun osa kunnista ei aina hoida velvotteitaan.

On siis moraalisesti oikein, että yhteiskunta maksaa tulkkauksen ja mahdollistaa näin kuurojen osallisuuden yhteiskunnan kehittämisessä.

Kuulevan kannalta

#28 Kuulevan kannalta

15.02.2014 01:42

Olen itse hyvin pahoillani siitä, että minulla, kuulevalla, ei ole mahdollisuutta tilata viittomakielen tulkkia tilaisuuksiin, joissa olisin tulkkia tarvinnut. Olen työskennellyt viittomakielisten kanssa, ja jos kukaan heistä ei tapaamisiin ole tulkkia tilannut, en kuulevana voi sitä itse tilata. Eli, olen opetellut auttavan viittomakielen ihan omalla ajalla työn ohessa, koska kuuleva ei saa Kelan tulkkipalvelua käyttää. Tai minun täytyy erikseen pyytää ystäviltäni (kuuroita) heitä tilaamaan tulkki, jos sellaista työtilanteessa tarvitaan. Toivoisin myös, että minulla kuulevana olisi oikeus pyytää viittomakielen tulkki tarvittaessa. Ja niin, jos minulle olisi ollut mahdollisuus valita koulussa kielenä suomen viittomakieli kolmantena kielenä, olisin ehkä sen valinnutkin, vaihtoehtona se ei ole missään kouussa.
Hank

#29 Re: Re: Re: Re: Re: Tarkoititko minua vai?

28.02.2014 21:11

#23: - Re: Re: Re: Re: Tarkoititko minua vai?

Vitut sä mikään suomalainen ole, kun et edes kieltä osaa. Painu helvettiin tästä maasta, sinä sosiaalituella loisiva apina.

SKE.

#30 FIXIT !

04.03.2020 21:34

KANNATKAISKO KAVERIT HARKITA EU EROA ?

(卐)

Vieras