Maahanmuuttajien tuet

Riikka

/ #667

01.03.2013 09:36

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että maahanmuuttaja (ei ole nyt kyse pakolaisista tai turvapaikanhakijoista, heidän tilanteestaan en tiedä), joka tulee Suomeen ei kyllä saa Suomen valtiolta pennin hyrrää, ellei käy töissä tai opiskele. Sosiaaliturvatunnuksen saaminen sekä rekisteröityminen on tehty niin hankalaksi henkilöille, joilla ei jo ole työpaikkaa, eivät ole naimisissa suomalaisen kanssa tai eivät opiskele. Sosiaaliturvatunnuksen saamisenkaan jälkeen valtiolta ei irtoa minkäänlaista tukea.
Tänne takapajulaan olisi kyllä tulossa korkeakoulutettuja ihmisiä ihan töihin, mutta totuus on että täällä ei ulkomaalaisia kovin lämpimästi oteta vastaan niin menee sekin tietotaito meillä täällä pohjolassa sivu suun ja raahaudutaan muusta Euroopasta jäljessä ainakin näin kansainvälistymisen kannalta.
Ja nämä opiskelijat kyllä lähtevät täältä salaman nopeasti sen jälkeen kun tutkinto on taskussa, koska täällä ei ilman sujuvaa suomenkielen taitoa voi saada töitä kuin korkeintaan Nokialta. Ehkä tätäkin asiaa kannattaisi miettiä, että eikö kannattaisi yrittää pitää näitä koulutettuja nuoria täällä Suomessa ja tarjota heille töitä, kun kuitenkin meidän verorahoilla heidät on koulutettu?