EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Kai Ylikoski
Adressin tekijä

/ #65 Kaskisten kaupungin teknisen lautakunnan kokous tulevana torstaina.

04.03.2013 22:38

Kaskisten kaupungin tekninen lautakunta käsittelee tuulivoimaosayleiskaavaa torstaina 7.3.2013.

TEKNINEN LAUTAKUNTA 2013-2016

Pj. Juhani Holm / SDP (varalla Tero Honkonen)

V.Pj Tor Nygård / RKP (varalla Stig-Göran Häggblom)

Tiina Kangas / KOK (varalla Seppo Savukoski)

Heidi Kuusisto / SDP (varalla Seija Häggblom)

Kirsi Mertala / VIHR (varalla Erkki Nykänen)

Jukka Salo / PS (varalla Raija Sarvilahti)

Emilia Wilhelms-Wikström / RKP (varalla Sonja Lapveteläinen)

Lisäksi kaupunginhallituksen nimeämänä edustajana Lasse Lähdesluoma / PS

Teknisen lautakunnan mielipiteellä on varmasti vaikutusta tuulivoimaosayleiskaavan kohtaloon, joka toteutuessaan muuttaisi Kaskisten jäljellä olevat metsät ja viheralueet enrgiantuotantoalueeksi, huoltoteineen ja sähkölinjoineen. Tuulivoimaloiden vaikutusalue, matalataajuisten äänien, varjo- ja välkevaikutusten muodossa ulottuisi koko Kaskisiin ja kesäasutukseen. Häiriten ihmisiä jatkuvasti. Tuulivoimatuotannon sijoittaminen pienelle saarelle aiheuttaisi myös laajat, ja peruuttamattomat tuhot luonnolle, joka vielä jäljellä.

Teknisen lautakunnan jäsenillä on kohtuullisen suuri valta tässä asiassa. Vallan mukana tulee myös vastuu.

Tuulivoimaosayleiskaava tulisi hylätä. Se on maakuntakaavan vastainen, Kaskinen 2030 yleiskaavan vastainen. Dicksholmenin ja Härtsholmenin osalta 2005 suoritetun luontoarvioinnin suositusten vastainen. WWF.n merikotka ja tuulivoima suositusten vastainen. Lisäksi sijoittaminen näin lähelle asutusta tulisi varmasti aiheuttamaan valitusten tsunamin, viimeistään kun haitat paljastuvat voimaloiden pyöriessä. Todennäköisesti jo aiemmin.

Teknisen lautakunnan jäseniin voi jokainen olla yhteydessä, jos niin haluaa.

Kesällä 2013 on ympäristöministeriöstä tulossa uudet suositukset tuulivoiman suhteen. Onko jo silloin suositusetäisyys (joka tulisi kirjata lakiin) vähintään kolme kilometriä asutukseen? Kuten on jo esim. Isossa-Britanniassa, jossa tuulivoimaloiden haitoista on pidempi kokemus kuin Suomessa.

Ei tuulivoimaloita Kaskisiin, senhän sanoo jo järkikin.

Jakakaa tätä eteenpäin, facebookis, sähköpostilla ym.