Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

/ #981 Re: Re: RAHOILLA PUHDASTA

10.03.2013 21:55

#976: Tuleva Talvivaaran osakkeenomistaja - Re: RAHOILLA PUHDASTA

Minua pelottaakin juuri tämä "kaivoksen toimintojen normalisoituminen". Talvivaara kaivoksen normaali toiminta aiheutti viimeksi vakavan ympäristö katastrofin, eikä tämmöistä "normaali toimintaa" Suomeen toivota enään koskaan. Talvivaara kaivoksen aiheuttamat ympäristötuhot paljastuivat vain ja ainoastaan sen takia, että Pohjois-savon ja Kainuun valppaat vapaaehtoiset luonnosuojelijat ymmärsivät kaivostoiminnan mahdolliset ympäristöhaitat ja halusivat siksi käydä alueella tarkastamassa tilanteen sillointällöin. Kainuun ELY ei välittänyt eikä näytä vieläkään välittävän toimenkuvastaan ohjeistaa ja valvoa kaivostoimijoita sekä valvoa ympäristön tilaa. ELY:n täytyis viranomaisena valvoa kaivostoiminnan lainmukaisuutta ja puuttua kaivosten aiheuttamiin ympäristötuhoihin sekä muihin lainvastaisuuksii sekä puutteisiin. Osakkeen omistajat eivät ole kaivoksesta saatavien omien etujensa takia rehellisiä valvomaan kaivoksen laiminlyöntejä eikä sen ympäristön tilaa.  Vapaaehtoinen luonnonsuojelu toimii ns. yksityisenä ja Suomen hallituksesta tai muista omanedun tavoittelijoista riippumattomana ympäristövalvojana ollen siksi ainoa rehellinen ja luotettava ympäristön ja kaivostoimijoiden valvoja Suomessa, siksi Talvivaara Oy:n olisi maksettava vuosittain vähintään 500,000 euroa alueensa vapaaehtoiselle ympäristösuojelulle, että edes luotettava kaivoksen ja sen ympäristön tarkkailu voisi jatkua, eikä katastrofia enään pääsisi tapahtumaan. Lahjoitus olisi myös Talvivaara Oy:ltä luottamusta antava vaatimaton teko.