EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Kai Ylikoski
Adressin tekijä

/ #70 Raportti johon kannattaa tutustua.

10.03.2013 22:04

Pohjanmaan tuulivoima ja erikoiskuljetukset
Raportti 20.12.2012
Tilaaja: Pohjanmaan liitto ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

Raportti on melko suuri ladattavaksi, mutta lukemisen arvoinen. Sisältää paljon puolueetonta asiatietoa, esim. vaatimuksista tiestölle, tuulivoiman vaatimien erikoiskuljetusten osalta. Tuulivoimaloiden osathan eivät ole pieniä, eivätkä laitteet joilla niitä siirretään ja pystytetään. Nämä vaativat todella kovan tiestön, ja paljon tilaa kääntymiseen = Suuria tuhoja luonnolle huoltotiestönkin taholta.

Raportin alun tiivistelmässä mainitaan mm. "Pohjanmaan satamat soveltuvat melko hyvin erikoiskuljetusten tarpeisiin. Soveltuvin satamista on Kristiinankaupungin Karhusaaren satama, josta on erittäin hyvä tieyhteys valtatielle 8. Kaskisten satamaan ei sen sijaan voida kuljettaa kaikkein järeimpiä kappaleita Hundholmenin sillan kantavuuden rajoitusten vuoksi."

Kannattaa tutustua koko raportin sisältöön.

Sen lukeneena herää kysymys, oliko sillan kantavuus yksi tekijä, miksi Aho-pajan tontti jäi tyhjäksi? (silti sekin alue piti raiskata) Ja voiko siltaa pitkin tuulivoimaloiden osia kuljettaa kumpaankaan suuntaan?