IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #425 Re: Pyhännän asukille

14.02.2011 11:53

#424: Eräs Pudasjärven päättäjä - Pyhännän asukille

voivoi...näinhän ne kunnan päättäjät näkevät suon suurena mahdollisuutena ja tuovan paljon kaivattuja työpaikkoja. Kuitenkin tuollainen muutaman kymmenen hehtaarin suo ei tuo montaa työpaikkaa ja nekin tekijät saattavat kilpailutuksen myötä tulla muualta. Toki työpaikkoja olisi saatava, mutta hintana sille on yleensä ainakin yhden järven tai joen pilaantuminen vuosikymmenien saatossa.

Sitäkään ei koskaan oteta huomioon, että kun suo yleensä pilaa alapuolisen vesistön ja aiheuttaa osaltaan alueen virkistysarvon alenemisen ja rantatonttien kysynnän romahtamisen. Itse en ainakaan ostaisi mökkitonttia kuralammikon rannalta.

Suunnattaisiin nämä hankkeet mieluummin noihin vähemmän ympäristöä tuhoaviin hankkeisiin. Vapon intressinä on vain raha, eikä turvesoiden vaikutuspiirissä asuvien ihmisten hyvinvoinnilla ole mitään arvoa.

Meidänkin kunnan asukasluku on ollut joskus 18000 ja nyt ollaan alittamassa 9000:n raja. Meillä on tuhansia hehtaareja turvesoita, Vapon konepaja yms. mutta eipä näytä pelastavan asukasluvun pudotusta sekään ;)

Jos joku pystyy näyttämään minulle järven, joen  tai muun suon välittömässä läheisyydessä olevan vesialueen, joka ei ole pilaantunut suon vaikutuksesta jossakin määrin, niin olen valmis tulemaan katsomaan sitä vaikka kauemmaksikin.