Pakkoruotsi pois

Salo

/ #31

13.12.2006 15:43

Lars Dahl ei ole vieläkään esittänyt yhtäkään uskottavaa perustetta Suomen viralliselle kaksikielisyydelle.

Kokeile selittää asiaa ulkomaalaiselle, miten hyvin "argumenttisi" purevat esim. britteihin?

Tuo propagandistinen heitto "1. Pakkoruotsille ei voi olla perusteita.
2. Jos joku esittää perusteen pakkoruotsille, katso kohta 1." on Sinun helposti kumottavissa. Esitä yksikin väite joka perustuu järkeen ja faktoihin, älä esitä 50:ntä hataraa ja/tai valheellista "argumenttia".

Mikä tässä on nyt niin vaikeata ymmärtää? Suomenruotsalaisia on 4-5% kansasta on suomenruotsalaisia. Lisäksi heistä valtaosa puhuu suomea, lähes kaikki! Ei missään muussakaan maailman maassa ole noin pienellä vähemmistöllä virallisen kielen asemaa, EIKÄ TODELLAKAAN missään muualla ole valtaväestöä pakotettu lainvoimalla opiskelemaan vähemmistön kieltä. No, historian saatossa sortaja on aina hävinnyt ja sorto joskus päättynyt.

Edelleen, mikä on väärennetty adressi? Suurin osa molempien kieliaiheisten adressien allekirjoituksista on ihan aitoja. Suurin osa suomalaisista EI kertakaikkiaan kuulu ruotsalaisen, ei edes suomenruotsalaisen, kulttuurin vaikutuspiirin.

Suomen kansalliskieli on suomi, ei suomenruotsi.

Suomi EI ole elävästi kaksikielinen. Vaikka sinä elät siinä uskossa, niin yli 95% suomalaisista ei arjessaan kohtaa eikä haluakaan kohdata suomenruotsalaista kulttuuria, sen enempää kuin ruotsalaista kulttuuria.

Totuus on se minkä molemmat tiedämme: kun Suomen virallisesta yksikielisyydestä saadaan kansanäänestys järjestettyä, Suomesta tulee vihdoinkin virallisesti yksikielinen, kuten se jo de facto on! Yli 99% suomalaisista puhuu ja ymmärtää Suomea, joten on naurettavaa maksaa isoja rahoja pienen eliitin kielisnobbailusta.