Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #129

31.10.2007 21:17

Kiitos Karvajalalle onnentoivotuksista ja ihan asiallisesta kommentistakin.
On totta, että monet ottavat keskusteluun mukaan tämän tunteisiin vetoamisen, varmasti niin suojelupuolelta kuin vastapuolelta varsinkin.
Ihan loogisesti ajateltunahan pitäisi häiriötä aiheuttavat yksilöt saada poistaa, mutta niinhän osa poistetaankin. Olen itse sitä mieltä, että jos häiriötä aiheuttava yksilö päätetään poistaa, olisi hyvin tarkasti vain saatava selville ampuessa, että kyseessä on juuri se ongelmia aiheuttava yksilö. Ei mentäisi suin päin lauman sekaan ja ammuttaisi jotakin yksilöä vain koska se on susi ja sattuu asuttamaan reviiriään juuri samalla suunnalla. Sellaisessa tapauksessa on näet mahdollista, että ammutaan alfaparista vaikka molemmat ja lauma hajoaa ellei saa uutta ylintä yksilöä.
Mutta ongelmien aiheuttamisesta vielä sen verran, että on ihmisen _velvollisuus_ huolehtia omien eläintensä turvallisuudesta petoalueilla. Keinojahan on, enkä ala niistä nyt sen enempää puhumaan, sillä kaikkihan varmasti tietävät mitä keinoa tarkoitan...ja tietämättömille, ei en tarkoita ampumista.