Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

HESE

/ #1025

01.04.2013 10:02

Lumet sulaa, maa kuivuu, kesä tulee. Alkaa jälleen kuivan uraanipölyn hallitsematon leviäminen tuhansien neliökilometrien alueelle, jopa kauemmaksikin. Raskaista kaivostöistä, kuten räjäytykset ja raskaan kaluston (dumpperit, kaivurit, kuormaajat) liikkuminen kaivosalueella aiheuttaa maasta sankan pölypilven nousemista, joka lähtee tuulen mukana satojenkilometrien vaellukselleen, myös kohti ihmisasutuksia. Tämä pöly sisältää kaikkea niitä samoja aineita hienojakoisessa muodossa mitä itse kaivoksesta räjäyttämällä irtoaa, eli uraania ja raskasmetalleja ym.ym.ym. Myrkkypöly laskeutuu tietysti sitten aikanaan valitsematta laskeutumispaikkaa, siis ihan kaikkialle, metsiin, järviin, jokiin, pelloille, pihoihin, rakennusten ilmastointikanaviin, siis kaikkialle. Hengitettynä pöly jää keuhkoihimme, jossa sillä on aikaa pitkäaikaiseen vaikutukseen aiheuttaen meille ja eläimille sairauksia. Pelloilta tämän myrkkypölyn vaikutus siirtyy ruokamme mukana meihin ihmisiin sekä karjaan ja karjan kautta lopulta meihin ihmisiin. Vedet ja kalat saastuu,joiden kautta myrkyt saavuttavat taas jälleen meidät ihmiset, koska olemmehan ravintoketjun viimeisiä. Ainakaan minä en saa Talvivaaran kaivoksesta minkäänlaisia rahallisia tuottoja, mutta myrkky osingot on kyllä taattu. Kenelläkään ei ole oikeutta myrkyttää minua. Jos tätä tietoista myrkyttämistäni ei Suomen eduskunnan ja/tai viranhaltioiden toimesta lopeteta, katson minulla olevan omankädenoikeus itsepuolustuksena lopettaa se itse, vaikka sitten väkivalloin. Suomen eduskunta ja ELY sekä muut ympäristö- ja kaivos viranomaiset myös poliisi ovat kaikki tietoisia kaivoksen yhä jatkuvasta aiheuttamasta ympäristörikoksesta, mutta eivät tee eivätkä ole tehneet oikeastaan mitään asian korjaamiseksi.