Pakkoruotsi pois

Hannu Koho
Imatra

/ #94 Erityisen kumma onkin

02.11.2007 20:39

Sebastiania jaksaa ihmetyttää. Ainakin näennäisesti. Kuitenkin Sebastian varmasti tietää että Suomi on maailman ainoa maa, jossa enemmistö velvoitetaan opettelemaan 5% vähemmistön kieltä. Ja että useat tutkimukset osoittavat ettei enemmistö kannata tätä järjestelmää. Sebastiania ihmetyttää että ihmiset käyttävät aikaansa epäkohdan korjaamiseen.
Prosenttiluvut ovat Sebastianilla pielessä, suomenkielisiä on maassamme 92%, ei 85. Mutta suuruusluokkaa ajatellen sillä ei liene merkitystä. Jos aihe naurattaa Sebastiania, lisää hupia - ja paljon aiheeseen liittyvää tietoa - voi etsiä vaikka pakkoruotsi.net-sivustolta.
"Palvelualalla tarvitaan kieliä", sanoo Sebastian! Onko ruotsi ainoa "kieli"? Itse en ole sitä koskaan tarvinnut, ja takana on 18 vuotta vähittäis- ja tukkukauppaa. Muita kieliä kylläkin.
"Ruotsia jos osaa, oppii englantia ja saksaa.." Anteeksi, Sebastian mutta nyt alkoi minua naurattaa! Jos haluan Imatralta Helsinkiin, sinun mielestäsi minun varmaan kannattaisi ensin ajaa Tampereelle, kun sieltä menee niin hyvä tie Helsinkiin?
Koska keskivertoihmisen aika ja lahjat ovat rajallisia, suurin osa meistä voi oppia kunnolla kaksi vierasta kieltä. Suomalaiset opiskelevat pääasiassa englantia ja ruotsia - ja osaavat vain englantia. Saksa, ranska, venäjä: kaikkien näiden osaajista on pulaa. Eli ruotsin pakollisuus on tehokkain monipuolisen kielivarannon rajoittaja kansantaloudessamme.
Vai on hyvät välit Ruotsiin kiinni pakkoruotsista? Suuttuvatko ruotsalaiset jos opiskelemme ruotsia vain vapaaehtoisesti? Lukeeko perustuslaissa, että yhden kielen on oltava kaikille pakollinen? Lukeeko Ruotsin perustuslaissa niin?
Kielipolitiikasta keskusteleminen, kuten keskusteleminen yleensäkin epäkohdista on "turhanpäiväistä valittamista" sen kannalta jolle epäkohta tuo henkilökohtaista etua. Emme muuten ole pessimistejä: uskomme että muutos tapahtuu ja lapsillamme on oikeus vapaaseen kielivalintaan kuten muillakin eurooppalaisilla.