SUOMALAISEN MUOTOILUN TULEVAISUUS - MUOTOILUINSTITUUTIN ALASAJO?

NH

/ #33 Seison tämän adressin takana

05.04.2013 13:15

Ikävää on kuulla, että monet ihmiset kuten Raindog on kokenut muotoilualan olevan heikosti työllistetty. Kuitenkin samalla Suomen korkeakouluista valmistuu paljon tutkijoita, maistereita, tohtoreita ja insinöörejä jotka eivät työllisty omalle alalleen ja työttömysprosentit näilläkin aloilla on suuria, mutta niissä ei tehdä kuitenkaan leikkauksia! Muotoilijan ammatissa pelikenttä on suuri, koska sitä voi soveltaa ja se antaa valmiuksia työllistää itse itsensä sekä tukee paikallista/kotimaista teollisuutta näin ollen luo lisää työpaikkoja Suomeen. Näin meitä ainakin opetetaan.

Itse olen sitä mieltä että Muotoiluinstiuuttiin pääsy oli vaikeaa ja ennakkotehtävät ja 4 päivää kestävät pääsykokeet karsivat jo pois ihmiset joilla ei ole "sisäistä kipinää" alaa kohtaan. Muotoiluinstituutilla on pitkä historia, yhteishenki, osaava henkilökunta ja opiskelijoilta vaaditaan paljon, ne ovat asioita jotka tekevät koulustamme arvokkaan. Siksi opiskelijat hätääntyvät kun opetushenkilökuntaa leikataan, pelkäämme sitä että päättäjät eivät ymmärrä kuinka arvokas koulumme on ja se perustuu juuri niihin ihmisiin jotka opettavat siellä. Uudistuksia vastaan en ole, jos ne johtavat johonkin hyvään, mutta ne uudistukset joita meille on "vihjailtu" antavat ymmärtää että Muotoiluinstituutin tulevaisuus ei näytä valoisalta. Jos Taideinstiuutin ja elokuvalinjan lakkauttaminen ei ole supistamista niin mikä on? Meille ei kerrota asioita ajoissa eikä puhuta asioista suoraan, kuinka muuten voimme vaikuttaa kuin tämän adressin muodossa ja välittää asiat niin kuin ne on meille kerrottu. Jos se on hölynpölyä niin meille on kerrottu hölynpölyä.

Minä tuen tätä adressia ja sen laatioita. Tarvitaan enemmän ihmisiä, jotka uskaltavat nostaa ääntään kun asioissa huomataan epäkohtia.