SUOMALAISEN MUOTOILUN TULEVAISUUS - MUOTOILUINSTITUUTIN ALASAJO?

Alumni

/ #48 Keitä opettajia ollaan erotettu / erottamassa?

07.04.2013 15:04

#47: -

Antakaahan listaa.

Muotsikassa on suoraan sanottuna tälläkin hetkellä turhaakin turhempia opettajia, mutta vanhat taideaineiden lehtorit kuten Lohko, Lanu, Heinonen jne. eivät kuulu heidän joukkoonsa. Näiden ansiosta myös heikommin varusteltujen suuntautumisaineiden oppilaat ovat saaneet hyvän perussivistyksen alalta.

Olen valmistunut Muotsikasta viime vuosikymmenellä. Luokkani oli erittäin kunnianhimoista ja kilpailuhenkistä porukkaa. Kaksi lopetti alkuunsa, yksi löysäili koko opinnot. Muut ovat työllistyneet. Kaikki eivät ole huippulahjakkuuksia, mutta silti kysyntää on riittänyt. Toki itse on pitänyt olla aktiivinen.

On totta mitä Raindog sanoi, että muotsikan käyminen ei takaa sitä että perusasiat olisivat hallussa. Käsittämättömiä puutteita näkee pitkäänkin työelämässä olleilta: ei hallita työvälineitä, ei tiedetä mitä pitäisi tietää. Lähtökohtaisesti muotsikka antaa hyvät pohjat niille, joilta löytyy edellytyksiä ja tahtoa. Opetuksen taso tosin saattaa vaihdella kovasti. Silloin pitää opiskelijan pystyä auttamaan itse itseään, tavalla tai toisella.