Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Päivi

/ #8955 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liit

11.04.2013 14:07

#8812: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Viisaiden vastauksia odotetellessa, tahtoisin muutaman ajatuksen heittää.  Lähinnä kirj.ajankohtaan liittyviä seikkoja muutama, joilla kaikilla on vaikutusta varmaan  kaikkiin  12 kysymykseen.

1.      Ajankohtaan liittynyt     Gnostilaisten naisopettajien voimakas esiintyminen ja siihen liittynyt miestä hallitseva leima/sävy. Tässä kohden P:lin "en salli, että nainen opettaa, mm tuntuu helpommin ymmärrettävältä.                                                                                                                                                                                                                                      2 .      Naisen asema  perheessä/ yhteisöissä  oli sama kuin islamilaisessa maailmassa tänään, nainen  oli  kenen tahansa perheensä miehen:   isän. aviomiehen tai veljen täydellisesti hallitsema.   Tämän kulttuurisidonnaisen  tekijän olemassaolo oli realiteetti kristittyjen jokapäiväisessä ympäristössä, eikä Paavali tahtonut kristittyjen naisten, sisäisestä vapaudestaan huolimatta, olevan tässä katsannossa häpeäksi muiden,  seurakunnan ulkopuolella olevien  naisten silmissä.

3.     Naisen vaikenemisen vaatimus seurakunnassa  saattaa liittyä myös synagooga kokoontumisten rauhottamiseen liiallisesta puhujan keskeyttämisistä ym:sta. Etenkin tempperamentikkaan, väkevästi itseään ilmaisevan kulttuurin piirissä.   Tarkempaa tietoa näistä seikoista ei muististani löydy, enkä heti keksi mistä sitä voisi löytyä. Kenties jollakulla olisi paremmin tallessa?