Ensihoitajien työskentely turvattava.

Kai Mäntykenttä

/ #7 turvallisuuden parantaminen

14.04.2013 16:30

Keinoja työturvallisuuden parantamiseksi on paljon. Itse tarkastelen asiaa työyhteisövaltuutetun asemasta, mutta työturvallisuushan on kaikkien yhteistä työnhyvinvoinnin turvaamista ja näin ollen jokainen voi vaikuttaa. Päätöksenteko on yleensä se mikä ei toimi tai on hidasta vaikka työturvallisuuslaki tukeekin työnsuorittamista turvallisesti. Yksittäisiä keinoja en ala tässä erittelemään, mutta esimerkiksi jo koulutuksessa voitaisiin huomioida se että väkivalta on yhä enemmän läsnä työssämme. Työtä tekevien kouluttaminen tällaisten tilanteiden varalle olisi myös lisättävä. Varusteisiin kuuluu, niinkuin viesteissäkin lukee suojaliivit, mutta kun eivät ne ole silloin päällä kun pitäisi. Niinkuin ko tapauksessa tällainen tilanne syntyy, eikä tule kello kaulassa. Ensihoitajat eivät saa tutkia potilaan vaatetusta tai taskuja lain puitteissa, teräaseiden yms varalta. Rikoksentorjunta neuvoston väkivaltajaosto kehoittaa sosiaali- terveysalalla työskenteleviä laatimaan kirjanpitoa kohdatuista väkivalta tilanteista, jotta tulevaisuudessa voitaisiin miettiä miten näiltä tilanteilta vältyttäisiin. Ongelma on ollut tiedossa jo vuosia ja siitä on tutkittua tietoa. Adressin tarkoitus on herättää päättäjät miettimään esimerkiksi sitä pystytäänkö laki pykälillä tai asetuksilla puuttumaan tähän ongelmaan.
Ongelmaan voi olla yksinkertainenkin keino, eikä välttämättä tarvitse korkeinta mahdollista päätöksentekoa. Asiaan voi löytyä ratkaisu omassa työyhteisössä. Ensihoidon kehittäminen on alkanut kuluvan vuoden alusta konkreettisesti. Mielestäni työturvallisuus on myös yksiosa työmme kehittymistä. Kaikki me haluamme tehdä tätä työtä, mutta emme henkemme kaupalla.