Ensihoitajien työskentely turvattava.

ensihoitaja

/ #14 Oikea tapa olisi...

15.04.2013 11:04

Ongelmahan tässäkin tilanteessa oli se, että mielenterveyspotilasta kuljetettiin ambulanssilla eikä jollain siihen oikeasti sopivalla välineellä. Koska ensihoitajille ei minkäänlaisia voimakäyttöoikeuksia pitäisi antaa, ei mielestäni kuulu työnkuvaan, pitäisi M1-lähetteellä kuljetettavat potilaat kuljettaa jonkin muun instanssin toimesta kuin ambulanssien. Esim. vankeinhoitolaitoksella on kuljetusautoja tai sitten poliisin toimesta (joka mielestäni ei ole kyllä paras vaihtoehto näillä resursseilla). Jos ajatellaan ihan käytännön tasolla, niin mitä kongreettista hyötyä "hullujen" kuljettamisesta ambulanssilla on? Itse ensihoitajana kohta kymmenen vuotta toimineena, en keksi ainoataan. Potilas, joka M1-lähetteellä psyk.sairaalaan lähetettään on somaattiset tutkimukset lähettävän lääkärin toimesta käynyt läpi, ei ambulanssia tarvita valvomaan, että se vointi myös pysyy sellaisena, muutenhan kaikki ihmiset pitäisi kuljettaa ambulanssilla sairaalasta kotiin. Jos tämä potilas sitten alkaa riehumaan autossa, mitä ensihoitajat voivat tehdä? ei mitään, ei ole oikeuksia ja itsellä ei edes kiinnostusta alkaa painimaan. Jos potilas lähtee karkuun, niin kuin tässä taannoin kävi, ei taaskaan ensihoitajien toimesta hoidettava asia, vaan poliisi hoitaa. Itse peräänkuuluttaisin nyt lain muuttamista niin, että M1-lähetteellä siirreltävien potilaiden kuljetus tulisi hoitaa sellaisin instanssin toimesta, jolla oikeasti on toimivaltaa tehdä jotain siinä vaiheessa, kun "uloste osuu tuulettimeen", ambulanssille nämä tehtävät eivät kuitenkaan kuullu. En allekirjoita adressia :/