INARIN SYRJÄKYLIEN VIESTILIIKENNEYHTEYDET & taistelu jatkuu ja sen etenemistä voi seurata osoitteess

Jan-Eerik Paadar
Adressin tekijä

/ #5 Lapin liiton maakuntajohtajan kannanotto

03.12.2007 17:38

Seuraavanlaisen kannanoton asiasta on antanut maakuntajohtaja Esko Lotvonen Lapin liitosta

Inarin kunnan alueen viestiliikenneyhteyksien kehittäminen

Riittävän kapasiteetin omaavan ja kohtuuhintaisen puhelin- ja laajakaistayhteyden turvaaminen on nähtävä jokaiselle asukkaalle Suomessa perusoikeutena, paikasta riippumatta. Lapin liitto tukee maaseudun asukkaiden tavoitteita tässä asiassa. Viime vuosina on Lapin harvaanasutulle kylärakenteelle voitu turvata perustasoinen laajakaistayhteys varsin kattavasti. Myös uudet langattomat teknologiat ovat kehittymässä sekä yleistymässä täydentäen peittoalueita entisestään. Valitettavasti katvealueita ilmenee kuitenkin myös GSM-verkossa.

Ongelmana Suomessa on todettava valtiovallan innottomuus tukea erityisratkaisuja myöntämällä varoja kaikkein ongelmallisimpien alueiden palveluiden turvaamiseen Suomessa. Nämä alueet sijaitsevat pääosin Lapin syrjäseuduilla. Inari on valitettavasti yksi ongelmallisimpia kuntia. Valtion taholta luotetaan liikaa markkinoiden mahdollisuuteen tarjota palvelut kattavina ja kohtuuhintaisina. Näin ei asia kuitenkaan ole kaikkialla.

Lapin liitto on myös vastuussa operatiivisesta pelastuspalvelusta maakunnassa. Tässä mielessä huonot yhteydet ovat ongelma myös meidän organisaatiolle.

Inarin kylien tavoitteet yhteyksien kehittämiseksi ovat oikeutettuja. Lapin liitto on osaltaan valmis asiaa viranomaisteitse ajamaan niin maakunnassa kuin keskushallintoon päin. Haluan osaltani kiittää kyläläisten aktiivisuutta asiassa ja mielellämme olemme yhdessä Inarin kunnan kanssa asiaa edistämässä tulevaisuudessa.

Yhteistyöterveisin

Esko Lotvonen