IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #479 Kokoomuksen kanta turpeeseen

08.03.2011 10:41

Kokoomuksen uusi ympäristöpoliittinen ohjelma “Vihreällä on viisi miljoona sävyä” julkistettiin helmikuussa 2011. Asuntoministeri Jan Vapaavuori oli johtamassa ohjelman valmistelua ja se hyväksyttiin puolueessa. Kokoomus ajaa verotuksen muuttamista mutta ei missään nimessä turpeen käytön lopettamista. Puolue on myös selkeästi mieltänyt täysin oikein sen, mitä monet ovat jo kirjoittaneetkin eli näin:

"Kotimaassa meidän tulee panostaa erityisesti maatalouden päästöjen vähentämisee niin Itämeren kuin sisävesistöjenkin parhaaksi. Maatalouden ympäristötuen tulee kohdentua oikein ja tuottaa tuloksia ympäristön hyväksi. Myös kalankasvatuksessa tulee ottaa käyttöön ratkaisuja, jotka kuormittavat vesistöjä vähemmän.
Vesiensuojelun ohessa huolta aiheuttaa viljelyssä tärkeän fosforin ehtyminen. Fosforin talteenoton kehittäminen vähentää vesistöjen rehevöitymistä ja turvaa samalla tulevaisuuden ruokahuoltoa. Uudet innovaatiot ja teknologian kehittäminen ovat tärkeitä myös vesiensuojelussa.

"Selkeimmin energia- ja luontokysymykset asettuvat vastakkain, kun puheena on turve. Kokoomus ei edellytä turpeen käytöstä luopumista, mutta vaatii, että sen verotuksen on perustuttava entistä selkeämmin todellisiin ympäristövaikutuksiin, kuten on käytäntö muidenkin polttoaineiden ollessa kyseessä.

Luonnonsuojelun kannalta arvokkaat suot on kokoomuksen mielestä jätettävä kokonaan turvetuotannon ulkopuolelle."