Kankaanpään taidekoulun puolesta

Lopettakaa marina...

/ #74 ...ja keskittykää itse luovuuteen ja luomiseen!

15.05.2013 13:37

Nämä marinat näyttävät aina olevan vastakkainasettelua tyyliin taiteilijat vs. ei-taiteilijat. Itsekin ole todellinen taiteilijahörhö :) [ei kuvataide tms] joten puolustan kyllä kaikkea taiteeseen liittyvää. Silti olen vakaasti sitä mieltä, että jos maa kuten Suomi on joistakin mielikuvista huolimatta oikeasti köyhä, niin asiat on pakko laittaa tärkeysjärjestykseen. Taide ja kulttuuri ovat tärkeitä (itse en voisi kuvitella eläväni ilman niitä), mutta kyllä fakta on, että esim. sosiaali-, terveys- ja opetusala menevät edelle mistä tahansa, jos raha ei riitä kaikkeen. Taidetta ja luovuutta voi edelleen, kuten jo aikojen alusta lähtien, harjoittaa ja opetella myös muilla tavoin kuin valtion rahoittamissa oppilaitoksissa. Nykyaikana jopa helpommin kuin ennen (itse teen kahta erilaista taidemuotoa, ensimmäisessä opiskelin perinteisesti, toisessa ns. itseoppinut mikä todellakin johti parempiin "tuloksiin"). Suomalaisislta vain tuntuu olevan suhteellisuudentaju hukassa ja kaikki halutaan saada ilmaiseksi tai halvalla (jälkimmäisellä viittaan lähinnä kaikenmaailman tukiin ja avustuksiin, joita muu maailma ei edes tunne). Siksi olen hirveän kyllästynyt tällaisiin valitusvirsiin, siitäkin huolimatta, että tarkoitus on hyvä. Oikea luovuus ja luominen kyllä säilyvät ilman mitään ulkopuolistakin, etenkin valtion/kunnan taholta, kuten ennen, tai ainakin pitäisi säilyä.

P.S. Turha loukkaantua tai alkaa rähjäämään, mielelläni allekirjoitan myös addressin hyvän asian puolesta ja puolustan taidetta yleisesti, mutta halusin vain sanoa toisenlaisenkin mielipiteen/näkökannan asiaan.