EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Kai Ylikoski
Adressin tekijä

/ #116 Tuulivoimaloiden kiinteistöverotuotto, ei olekkaan lottovoitto kunnille.

19.05.2013 20:02

Monen kunnan tuulivoimakiiman on aiheuttanut myllymiesten lupaukset satumaisista kiinteistöverotuloista,lottovoitto joka vuosi. Kaikki on vaan tuloa, ja mitään haittoja ei ole. Mikään mikä kuulostaa liian hyvältä, ei sitä yleensä ole. Ei nytkään.
Haittoja on tässä jo aiemmin perusteltu hyvin, joten pysytään nyt vain tässä myllymiesten lottovoitossa, kiinteistöverotuotossa kunnalle.
Esimerkki tapauksena laskelmissa tämä rakas kotisaari, Kaskinen. (jossa kuulemma mustikat maistuu lipeältä, ei maistu.)

Kiinteistöveron piiriin lasketaan vain kiinteät rakenteet (KKO.n päätös no 2887/2004) elikkä tuulivoimalan tapauksessa: perustus, runko ja koneiston kuoret. Näiden arvoksi on laskelmassa arvioitu 1000000e ,tuo miljoona euroa on hyvin lähellä, riippuen hieman voimalan korkeudesta ym. Arvosta tehdään vähennys (Asetus rakennusten jälleenhankinta-arvosta, VVM.n päätös 634/2012 §21 mom 1.) jolloin verotettava osuus on 70% eli 700000 euroa. Kaskisten yleinen kiinteistövero 2013 on 1,0% (www.kaskinen.fi)
Verotusarvo vähenee 10% vuodessa mutta ei koskaan alle 20 prosenttiin hankintameno-olettamasta (Laki varojen arvostamisesta verotuksessa 1142/2005 §30 kohta 3.)

Kiinteistöverotuotto laskelma Kaskinen, edellä mainituilla muuttujilla, jos 6 tuuliturbiinia toteutuu.

kiinteistöverotuotto ensimmäisenä verovuonna: 6 x 7000e = 42000e
kiinteistöverotuotto toisena verovuonna: 6 x 6300e = 37800e
kiinteistöverotuotto kolmantena verovuonna: 6 x 5670e = 34020e
kiinteistöverotuotto neljäntenä verovuonna: 6 x 5103e = 30618e
kiinteistöverotuotto viidentenä verovuonna: 6 x 4593e = 27558e
kiinteistöverotuotto kymmenentenä verovuonna: 6 x 2712e = 16272e

Eli ei tuo nyt oikeen lottovoitolta tunnu, Kaskisis valuu enemmän rahaa varmaan puhtaana vetenäki viemäriin satamas...
kiinteistöverotuotto muuttuu helposti jopa negatiiviseksi, monenko ihmisen pitää muuttaa pois Kaskisista tai jättää muuttamatta tänne tuulivoiman läheisyyden takia, jotta vastaava lovi tulee jo Kaskisten kukkaroon? Sitä en nyt laskenu, saatan joku päivä laskee.
Pikkurahan takia Kaskisten ei kannata taloudellisessakaan mielessä tuulivoimakiimaan ryhtyä, mutta onko tässä nyt jollain oma lehmä ojassa? Kaveri haluaa kerätä syöttötariffit taskuunsa niin kaavotetaan vähän....?