Synnytystoiminta pitää säilyttää Vammalan aluesairaalassa

E.Hirvelä, Nokia

/ #19 Kolme kertaa

27.05.2013 13:25

Olen viidestä lapsesta saanut synnyttää kolme Vammalan Aluesairaalassa ja kaksi joutunut Tampereella vääntämään. Ei mikään mahti olisi sinne saanut, mutta kun kesällä oli sulku päällä Vammalassa- ei sinne päässyt kun lähtö tuli.

Tätä samaa asia puitiin jo vuonna 1993, eli 20 vuotta sitten, kun siellä viikon makoilin esikoisen kanssa. Hoitajien ja lääkäreiden ammattitaito, taito kohdata potilas/asiakas ihmisenä ja tulla aidosti lähelle ja tuoda turva ja osaaminen, poissa kiire ja stressi. Kun osaastolla tuoksui vasta leivottuja herkkuja ja vauvat saivat ensiluokkaisen kätilöiden opastuksen ja hoidon.

20 vuotta on uhattu VAS synnytystoiminta lopettaa, aina se on saatu pidettyä. Vastavaa osaamista ja taitoa taisi lähimpänä löytyä Tammisaaresta. En koskaan enkä milloinkaan lakkaa muistamasta Kaajan Tarua etc. kun siellä tuli kolme kertaa vierailtua ja kerran olin kälyn doulana. KIITOS 1993, 1995,2005.