Stop eläinsuojeluterrorismille.

Nuori Emäntä Sievistä
Vieras

/ #308 Onko rikos rakastaa lehmiä?

14.03.2011 14:16

Minä olen ollut tähän asti sitä mieltä, että jos joku epäilee meidän maitotilallamme eläinten hyvinvoinnin tasoa, niin tervetuloa tarkistamaan tilanne (Ketään kuka on navettaan halunnut kurkistaa en ole kieltänyt, olen vain antanut jokaiselle vierailijalle asianmukaiset ja tilakohtaiset suojavarusteet ihan vain omien eläintemme etua ja terveyttä ajatellen, etteivät vierailijat toisi tahallaan taikka tahtomattaan mitään tauteja), mutta empä ole enään lainkaan varma tohdinko kaikkia sinne päästää, kun kitenkin haukutaan eläinrääkkääjäksi.
Navetassamme on vieraillut eläinsuojelu tarkastajat, seminologit, eläinlääkärit ja monet muut asista ymmärtävät ammattilaiset, mutta olen myös mielellääni näyttänyt kaupunkilais lapsille ja heidän vanhemmilleen "elinkeinoammé" Kukaan ei ole minulle mistään huomauttanut vaan tyytyväisin mielin ovat voineet lähteä.
Meillä on 40 lehmän parsinavetta, tiedän että parsinavetta ei ole se eläimelle luonnollinen ympäristö, missä se voisi toteuttaa luontaista käyttäytymistään ympärivuoden. Talvisinkin kuitenkin aina päästämme lehmät ulos jaloittelemaan ja piehtaroimaan laitumelle, kasvukaudella ovat lähes aina ulkona. Tuntuu vain pahalta että minunkin arvostukseni ja rakkauteni eläimiä kohtaan on yht'äkkiä täysin merkityksetön asia eläinten hoidossa. Jokaisen eläimen olen parhaani mukaan hoitanut ja saaanut siitä lehmiltä aina kiitoksen, jokaisen työ päivän päätteeksi. Jokaisen lehmän, jonka olen syystä tai toisesta joutunut hyvästelemään olen kyynel silmässä surutyöni tehnyt, sillä nämä eläimet ovat myös minun ystäviäni. Eläimet ovat eläimiä, ja lypsyrotuiset on jalostettu ihmisten tarpeiden mukaisesti tuottamaan maitoa. Mutta jos joku väittää meidän tilaamme tehotuottajaksi niin erehtyy, meidän tilallamme vaalitan myös luonnon omaa perintöä, on perinnebiotooppeja (joiden kohdalla joku viherasiantuntija korosti lehmien laidunnuksen tarvetta eri lajien säilymiselle) ja löytyy myös uhanalaisia suomenkarjan eläimiä, jotka eivät todellakaan ole mitään tehotuottajia. Minä tulen varmasti jatkossakin hoitamaan lehmäni hyvin, sitten kun en enään siihen pysty niin en ala väkisin elukoita hengissä pitämään.

voisihan tämä elämä helpompaakin olla, joten jokainen joka kadehtii maataloutta, jokainen osa-alue huomioon ottaen niin tervetuloa yrittämään.... Ei tämä niin leveää ole kuin julkisuudessa annnetaan ymmärtää.