Synnytystoiminta pitää säilyttää Vammalan aluesairaalassa

Ihmettelijä

/ #31

01.06.2013 17:18

Vammala on varmasti ihana ja mukava ja kaikin puolin kiva paikka synnyttää. Mutta ihmiset hyvät ottakaa nyt järki käteen. Jos sairaalassa on alle 500 synnytystä vuodessa niin se ei ole enää turvallista. FAKTA on, että 1 synnytys sadasta päätyy tilanteeseen, jossa lasta joudutaan jopa elvyttämään. Tämä tarkoittaa, että sairaalassa missä synnytyksiä on alle 500 vuodessa, että siellä näitä OIKEASTI tiukkoja tilanteita tulee vastaan harvemmin. Tällä kaavalla keskimäärin n joka toinen kuukausi. Sairaala, missä synnytyksiä on yli 5000 vuodessa kohtaa näitä tiukkoja tilanteita keskimäärin kerran viikossa. Näissä tilanteissa pitää jokaisen osata toimia ja vastasyntyneelle pitää olla kaikki mahdollinen tuki LÄHELLÄ. Vammalasta pääsee Tampereelle ambulanssilla varmaan 30 minuutissa, mutta lähtö kestää AINA hetken, joten apua tarvitsevaa lasta ei saada asian mukaisen hoidon piiriin ikinä alle tunnissa. Välillä minuutit ja jopa sekuntit ratkaisevat lapsen kohtalon. Yksikin lapsi, joka saa elinikäisiä vammoja siitä syystä ettei hoitoa ole lähellä on turha. Saati sitten, että yksikin lapsi kuolee, koska tarvittavaa apua ei ole saatavilla tarpeeksi nopeasti. Totta on, että lapsia kuolee jokaisessa sairaalassa, mutta uskon monelle vanhemmalle siinä tilanteessa merkitsevän paljon se, että kaikki mitä ikinä on mahdollista tehdä on tehty.

Miettikää niiden lasten turvallisuutta ennen kuin omaa kivaa kokemusta!

Itse olisin valmis synnyttämään vaikka retkisängyssä, jos se takaisi sen, että lapselle on kaikki mahdollinen apu tarvittaessa tarjolla.