IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #525 Turvetuottajat vastuullisesti mukana

23.03.2011 10:45

Uuden suo- ja turvemaastrategian linjausten mukaan energiatuotantoon soveltuva alue pieneni 521 000 hehtaariin. Aiemmin GTK on arvioinut että Suomessa on teknis-taloudellisesti mahdollista käyttää turvetuotantoon noin 1,2 miljoonaa hehtaaria. Valinnanvara soissa pienenee siis merkittävästi.

Turvetuottajat sitoutuvat strategian linjauksiin. Tuossakin nähdään hyvin kuinka alalla on halua osoittaa yhteiskuntavastuuta ja ympäristövastuuta. Tähän vastuun kantamiseen niveltyy myös ympäristöministeriön kanssa aloitetut neuvottelut, missä sovitaan turvetuottajien jo hallussa olevista soista, jotka todetaan luontoarvoiltaan merkittäviksi. Näistä alueista neuvotellaan ja mahdollisuuksien mukaan vaihdetaan toisiin auoalueisiin joissa luontoarvoja ei ole ja jotka kuitenkin soveltuvat turvetuotannolle.

Selvityksessä käy hyvin ilmi se, kuinka tärkeäksi turve kaikkine käyttömuotoineen todetaan Suomessa jatkossakin. Turve-energiaa tarvitaan tulevaisuudessa ja strategiassa määritellään turvetuotannon tarpeet aina vuoteen 2050 saakka.