Ensihoitajien koulutuksen jatkuttava Tamk:ssa

Sanna Kauppinen
Adressin tekijä

/ #9 Re: Re: perusteluja

14.06.2013 19:22

#5: Entinen opiskelija - Re: perusteluja

Tekemäni adressin pointti ei ole verrata eri oppilaitoksia, jotka ensihoitajia kouluttavat, vaan saada koulutus jatkumaan myös Tampereella. Mulla ei ole tietoa missä eh koulutus jatkuisi Tampereen sijasta, sinä puhut Kuopiosta, jossain mainittiin myös Oulu, mulla ei ole asiasta mitään tietoa.

Ensihoitaja-amk tutkinnon suorittaneista on pulaa, joten koulutettavien määrää ei missään tapauksessa saa vähentää. Jos nämä 20 paikkaa siirretään johonkin muuhun oppilaitokseen, missä ensihoitajia jo koulutetaan, niin vaarana on, että opetusryhmistä tulee liian suuria. Pienessä ryhmässä jokainen opiskelija saa enemmän niitä tarvittavia suorituksia ja toistoja. Isojen ryhmien kanssa ja myös silloin, jos opiskelijoita alettaisi ottaa kouluun sisään puolivuosittain niin harjoittelupaikat ( sairaala/ ambulanssi) olisivat varmasti kiven alla. Nyt jo tuntuu olevan haasteita harjoittelupaikkojen löytymisessä.

Ensihoitajaopiskelijat harjoittelevat myös sairaalan osastoilla, kisaavat paikoista sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa. Joten liialla keskittämisellä tämä asia hankaloituu entisestään. Pääasiassa harjoittelut ovat palkattomia, joten opiskelijat varmasti arvostavat sitä, jos harjoittelupaikka löytyy läheltä opiskelukaupunkia (tai kotipaikkakuntaa).

Tämän enempää en aio täällä keskusteluissa tätä asiaa puida sun tai kenenkään muunkaan kanssa. Sulla on sun mielipide ja mulla mun, kummankaan mielipide tuskin tästä muuttuu, vaikka kuinka kirjoiteltaisi. Päätökset tehdään muiden henkilöiden toimesta jossain ihan muualla.