Ensihoitajien koulutuksen jatkuttava Tamk:ssa

Tuija Rasku TAMK aikoinaan myös Kuopion koulutusyksiköt

/ #11 Keskitytään kehittämään

15.06.2013 18:59

Ensihoidon koulutus on hyvällä tasolla kaikissa niissä yksiköissä joissa sitä nyt tehdään. Myös TAMK:lla on käytössä vahva ja pitkän työkokemuksen omaava tukijoukko tuntiopettajani, mikä on mielestäni on paras tapa pitää ajankohtaisinta tietoa ja taitoa suoraan kentältä tarjolla opiskelijoillemme.AMK:n toimeen edellyttämä ylempikorkeakoulutason tutkinto vie sekä mehut että matkat kenttätyöskentelystä, joten on hyvä että koulutusta organisoi monessa liemessä keitetyt henkilöt, ja he myös tietävät ketä kentältä kannattaa käyttää tuntikouluttajana. Se että on hyvä hoitotason ensihoitaja ei ole yhtä kuin hyvä ensihoidon kouluttaja. Tietoa ja kokemusta löytyy mutta sen jakaminen herkille opiskelijoille ei ihan tule äidinmaidossa. Yhdessä tehtynä saadaa parasta ja ajankohtaisimpaan tarpeeseen vastaavaan tulosta.

Tampereella on hyvä ja vahva yhteistyöverkosto mm. muiden ammattikorkeakoulujen kanssa, kansainvälisesti olemme kutsuttuna EU:n ensihoidon koulutuksen kehittämishankkeessa muiden amk:ien tuella, simulaatiokoulutukset ovat ainutlaatuisesti lääketieteellisen tiedekunnan opiskeljoiden kanssa mitä entisillä opiskelijoilla mm. ei ole ollut aiemmin. Edelleen TAMK:lla on vahvat osallistujat koulutuksen ylläpidossa niin Pirkanmaan pelastuslaitoksen, POLAMK:n, Kuopion pelastusopiston ja Pirkanmaan ensihoitokeskuksen kanssa. Valtakunnallisesti hälytysajokoulutusta on nyt kehitetty niin, että TAMK:n ensihoidon opiskelijat pääsevät ensimmäisten joukossa testaamaan varsinaisen hälytysajokoulutuksen.Tuota ja monta muuta vahvuutta on sääli heittää nyt menemään.

Meistä kaikistahan se riippuu, että saamme Pirkanmaalaisen ensihoidon kehittymään. Kiitos kaikille tähän astisille kommentoijille ja allekirjoittaneille.