Suomen pohjavesiä ei saa myydä ulkomaalaisomistukseen!

Hannu Hyvönen

/ #42 Luonnonvarojen kansallinen hallinta tavoitteeksi

09.07.2013 19:58

On käynnissä maailman luonnonvarojen viimeinen uusjako. Malmit, kaasu, öljy - nyt otetaan käyttöön ne heikot esiintymät ja herkillä alueilla olevat esiintymät, jotka vielä ovat jäljellä. Talvivaara on tästä esimerkki. Kaivosboomi uhkaa koko maata ja kaikkia suuria vesistöjämme ja myös pohjavesiä.
Oulujoen vesistön ja Vuoksen vesistön välisellä vedenjakajalla on maavaraisissa patoaltaissa ja pohjavesiyhteydessä olevassa kaivoslouhoksessa useita miljoonia kuutioita kipsisakka-altaista karannutta jätevettä. Alapuolisten pohjavesien pilaantuminen näyttää väistämättömältä. Saastunnan laajuudesta ja aikaskaalasta ei ole olemassa arvioita.

Suomi on jaettu ulkolaisten kaivosyhtiöude toimesta.
Ja nyt ilmeisesti vesivaroja myös voi vallata.

Näiden kahden projektin välillä on ilmeinen ristiriita. Toinen aikoo myydä puhdasta vettä ja toinen keskittyy pilaamaan vesiä.

Olen sitä mieltä että sekä malmit että pohjavedet on pidettävä yhteisenä omaisuutena. Ja paikallisyhteisöillä tulee olla oikeus päättää sallitaanko kaivostoiminta tai kaupallinen vedenotto seutukunnan alueella.