IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #545 Yritys nimeltään Suomi tarvitsee turvetta

05.04.2011 09:50

Kokoomuslainen kirjoitti aiheesta - Vihreätkin heränneet todellisuuteen- . Kirjoitin oman kommenttini Vihreiden "Vihreä Lanka" nettisivustolle jossa käsiteltiin turpeen käyttöä. Tässä kirjoitukseni:

"Aivan totaalisen järjetöntä olisi olla käyttämättä todella suurta ja nimenomaan omaa kansallista energiareserviämme eli turvetta. Sitten kun muutkin maat luopuvat omien energiavarojensa käytöstä, voimme mekin sen tehdä. Aikooko Norja luopua öljyn pumppaamisesta? Vastaus on ei. Aikooko OPEC-maat luopua öljyistään? Vastaus on ei. Aikooko kivihiiltä tuottavat maat Euroopassa, Venäjällä, Kiinassa jne luopua hiilen käytöstä? Vastaus on jälleen ei. Entä Pohjois-Afrikan sekä Lähi-Idän maat sitten, luopuvatko he ja muutkin maakaasua tuottavat maat maailmassa maakaasusta? Vastaus on ei. Näitä "fossiilisia" esimerkkejä riittää vaikka kuinka paljon. Miksi me itse itsellemme olisimme vaatimassa luopumista noista mainituista vaikka muut jatkavat niiden käyttöä pitääkseen maansa talouden samalla viivalla muiden kilpailijamaiden kanssa. Teollisuus vain siirtyisi niihin maihin joissa kuitenkin käytetään fossiilisia polttoaineita.

En ymmärrä minkä ihmeen takia Vihreät ajavat turpeen käytöstä luopumista. Suorastaan epäisänmaallisuutta osoittavaa käytöstä heiltä. Eivät ajattele lainkaan yhteiskunnan toimimista. On sata kertaa parempi vaihtoehto luopua vähitellen ulkomailta tuotavasta energiasta ja korvata sitä kotimaisella raaka-aineella, turpeella ja siinä sivussa puun lisääntyvällä käytöllä. Sellainen haihattelu että Suomi pärjäisi ilman kaikkia fossiilisia polttoaineita jotka korvataan uusiutuvilla kuten puulla ja tuulella ja vaikkapa biokaasulla ei vaan yksinkertaisesti toimi. Ne eivät riitä pyörittämään Suomen teollisuutta ja sitä kautta työllistäen suomalaiset.

Ottakaa Vihreät nyt viimeinkin realiteetit huomioon. Järkevyyttä asioihin joita ajatte. Te ette hyväksy ydinvoimaa, ette turvetta, ette öljyä. ette maakaasua, ette kivihiiltä. Millä ihmeellä te aiotte pyörittää Suomea? Haihattelunne on jostain toisesta maailmasta kuin missä elämme. Joskus ehkä sadan tai jotain vuoden kuluttua tekniikka on edistynyt niin, että silloin ehkä voimme luopua nykyisistä voimalaitoksista. Siihen saakka meidän on vaan yksinkertaisesti pakko käyttää olemassaolevia vaihtoehtoja. Kyllä se tekniikka sieltä aikanaan sitten valmistuu mutta vielä pitkään joudumme mukautumaan nykyhetkeen."