Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Matti Suopajärvi
Vieras

/ #947 Re: #943

11.04.2011 21:30

"Kuinka moni näistä 10 täyttäisi toukokuussa voimaan astuvat ammattitaitovaatimukset?"

Kaikki 10 olisivat täyttäneet ko. asetuksen vaatimukset. Asetus ei olisi sulkenut yhtään ensihoitotoiminnan ulkopuolelle,  eikä ketään olisi sen vuoksi myöskään tarvinnut sulkea pois hoitotasolta.

Edellytyksenä siis pelkästään se että SPR olisi jatkanut.

Kannattaa tavata asetuksen kolmanneksiviimeinen kappale:

"Sen estämättä mitä....jotka tämän asetuksen voimaantullessa ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja joilla on riittävä ensihoidon osaaminen ja tehtävän edellyttämä kokemus ja jotka toimivat hoitotason ensihoidon tai kenttäjohtajan tehtävissä voivat edelleen toimia mainituissa tehtävissä."

Kaikilla 10 hoitotasolla toimineella oli taatusti riittävä ensihoidon osaaminen ja tehtävän edellyttämä kokemus ja terveydenhuollon ammattihenkilön tutkinto!

On sitten eri juttu se voiko enää hoitotasolla toimia lääkintävahtimestarin tai lähihoitajan tutkinnon perusteella jos on aiemmin toiminut hoitotasolla. Asetus ei tuohon ota kantaa. Kun en osaa varmuudella vastata, en sitä tee. En tiedä onko tuosta aluehallintoviranomaisen tai lääninlääkäreiden tai VALVIRA:n virallista kannanottoa yksittäistapauksen pohjalta. Luulen että Juha vois tietää ton...

Yksittäisten sairaankuljettajien nimiä täällä ei ole juurikaan mainittu, kuten j-housu tuossa totesikin. Mielestäni olen ne oikaisupyyntökirjeiden kopioistakin täällä poistanut. Mulle tää on asia- ei henkilökysymys. Ei henkilökysymys edes omalta osaltani:)

Parin täällä omalla nimellään kirjoittaneen ensihoitajan nimiä on kyllä paiskottu teksteihin milloin hyvässä, milloin pahassa ja lähes aina nimimerkin takaa.

Jänishousun tekstiin vois lisätä vielä sen että: "olisiko nykyisellä yrittäjällä nykyään kahta uudempaa, sopimuksen mukaista, autoa kuin sen aloittaessa -  ilman pidettyä meteliä...."

m