Adressi Israelin tueksi!

Vieras

/ #590 ISRAEL suostui eilen tulitaukoon Hamasin kanssa ehdolla,

12.04.2011 06:45

että Hamas lopettaa kranaattien ja rakettien ampumisen Israelin siviilikohteita vastaan. Mikä sitten Gazan terrorijärjestöjen taktiikkana lieneekin, sen sopimukset ovat aina kovin väljiä. Eilisen päivän aikana laskettiin ainakin kuuden kranaatin ja raketin putoaminen Israelin puolelle turva-aitaa. Luvut vaihtelevat lähdetietojen epämääräisyydestä johtuen. Debkafile kertoo, että ainakin yksi oli Ashkelonia kohti ammuttu Grad-raketti, jonka Iron Dome torjuntayksikkö tuhosi.

JOS rakettien määrä on epämääräinen, sitä ovat pääministerin ja puolustusministerin lausunnotkin. Molemmat tekivät tarkastuskierroksen Ashkelonin lähelle asennetun torjuntayksikön alueelle runsaan mediajoukon seuraamina.
Netanyahu totesi Ashkelonissa seuraava esitettyään toiveen rauhan palautumisesta alueelle: ”Toivon, että se on myös Hamasin tarkoituksena. Jos näin on, rauha palautuu. Jos Hamas nostaa hyökkäystensä määrää, se tulee tuntemaan vastauksemme voiman, joka tulee olemaan paljon, paljon raskaampi”. Hän kutsui ”Hamasin hyökkäyksiä Israelin alueelle raskaiksi rikoksiksi todeten, ettei yksikään valtio hyväksyisi tarkoituksellista pst-ohjuksen ampumista koulubussia vastaan, puhumattakaan rikollisista hyökkäyksistä siviilejä vastaan, eikä Israel myöskään tule hyväksymään tällaista”.
Samalla kun Netanyahu ylisti Iron Dome torjuntakykyä hän viittasi siihen, ettei mikään teknologian saavutus yksin riitä, vaan paljon enemmän on tehtävissä, sillä lopultakin todellinen puolustus on puolustus- ja hyökkäyskyvyn yhdistelmä.

PUOLUSTUSMINISTERIÖN edustajat viittaavat viikonvaihteen aikana Israelin siviilikohteisiin tehtyihin iskuihin, että ”niissä ylitettiin kaikki punaiset varoitusmerkit”. Eräs yleisönosaston kirjoittaja puuttui tähän ja pääministerin ja Ehud Barakin lausuntoon todeten: ”Punaiset varoitusmerkit ylitettiin vuosia sitten, minkä johdosta me tänään kamppailemme laillisuutemme ja elämämme puolesta”. Ehud Barak totesi: ”Me emme hyväksy tätä hyökkäystä”, jatkaen sitten käsittämättömällä lauseella: ”ja me oletamme Hamasin ymmärtävän, mikä on hyväksyttävää ja mikä on kiellettyä.” Kirjoittaja (Edith Ognall Netanyasta) kysyy aiheellisesti: ”Tarkoittaako tämä sitä, että hyökkäykset Gazasta Israelin puolelle ovat hyväksyttäviä niin kauan, kuin ne eivät ole tarkoituksellisia, että toistuvat raketti-iskut koteihin ovat luvallisia? Tätäkö varten juutalainen kansa palasi omaan maahansa?”

YLEISÖNOSASTON kirjoittajat ihmettelevät oireellisesti enemmän Israelin johtajien puolivillaista tapaa tuomita Hamasin selvät rikokset ihmisoikeuksia vastaan, joita voitaneen pitää sotarikoksina, sen ohella, että niissä hämmästellään, miten maailman media keskittyy IDF:n suorittamiin vastaiskuihin, mutta sivuuttaa Gazan terroristien iskut Israelin siviili-kohteisiin pelkällä sivulauseella ikään kuin ne olisivat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä.
Israelin johtajat eivät kuitenkaan puutu tähän ilmiselvään puolueellisuuteen, mikä hämmästyttää sivusta asioita seuraavia. Yleisönkirjoituksissa poikkeuksetta vakuutetaan Israelin rauhantahtoa ja toivotaan konfliktin ratkaisemista rauhanomaisesti.

JERUSALEM POSTIN pääkirjoitus keskittyy myös tänään terroristien hyökkäyksiin Gazasta Israeliin ja Iron Dome torjuntayksikön onnistuneeseen debyttiin tuhoten 10 Grad-ohjusta. Kirjoituksessa viitataan järjestelmän epäilijöihin, jotka nyt osaksi vaiennettiin, mutta todetaan samalla, että arvostelu moittii edelleen sen kalleutta, koska yksi torjuntaohjus maksaa tämän kirjoituksen mukaan 40 000 – 100 000 USD (edellinen kirjoitus arvioi 25 000 USD). Samalla kirjoituksessa todetaan, että tällä hinnalla estettiin kuitenkin paljon suuremmat vahingot, sekä taloudelliset että mahdollisesti henkilövahingot, jos Grad-raketit olisivat osuneet kohteisiinsa.

ESIMERKIKSI mainitaan Kibbutz Nir Oz tapaus, jossa kranaatti tuhosi yhteisön kanalan.
Kuten kirjoitus mainitsee, ”asukkaat voivat tuntea olonsa vähän turvallisemmiksi”, mutta raketin lähestymisestä varoittava hälytysmerkki pakottaa ihmiset kuitenkin juoksemaan suojatiloihin, eikä aikaa ole paljon, sillä suorasuuntauksella ammuttu Grad-ohjus osuisi maaliinsa 13 km:n päässä 25:ssä sekunnissa.
Ei siinä ajassa ehdi huonoilla jaloilla kauas juosta. Eikä Iron Dome ole edes suunniteltu lyhyen matkan kranaattien ja rakettien torjuntaan, joissa varoitusaika suojatilaan juoksemiseen on 15 - 20 sekuntia. Tämä tarkoittaa sitä, että lähes miljoona Israelin kansalaista elää jatkuvassa epävarmuudessa. Iron Dome ei poista tätä epäkohtaa.
Pääkirjoitus huomioi lopuksi, että Iron Dome on onnistunut paitsi torjuntajärjestelmänä, myös aivan ilmeisesti taloudellisena menestyksenä, sillä monelta taholta, myös USA:sta, tulee kyselyjä sen hankkimiseksi. Toistaiseksi vain Singapore on ostanut järjestelmän.
IDF:n tilaston mukaan sen viikonvaihteen aikana tehdyt vastaiskut surmasivat 19 Hamasin ja Islamic Jihadin aktivistia ja johtajaa ja haavoittivat 47; 2 siviiliä sai surmansa. http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=216028

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…