IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #589 Re: Monipuolinen energiapaletti on turvamme

20.04.2011 22:42

#586: - Monipuolinen energiapaletti on turvamme

• Saksa on todella suuressa mittakaavassa luopumasssa, niin ydinvoimasta, kuin myös saastuttavista energiamuodoista ja satsaa energiantuotossaan aurinko ja tuulienergiaan. Vanha saastepilvissä leijaileva Saksa pesee silmiään todellisen uudistuvan energian muodossa, joka sekin sammuu aikanaan, aikana jolloin ihmiskuntaa tuskin on. Keski-Eurooppahan suosii puhdasta varmatoimitteista maakaasua. Öljyäkin syntyy lisää ja turvetta tulevaisuudessa suuressa mittakaavassa, kun järvemme umpeutuvat soistuen turvemönjän myötä.
  • Kuten jo aiemmin kirjoitin energian säästämisestä, niin totean sen selvemmin nyt: Muuttamalla sähkölämmitteiset talot maalämmölle, niin yhden 20000 KWh vuodessa kuluttavan talon muuttaminen maalämmölle, vapautaa säköä 1,5 vastaavakulutteisen talon lämmittämiseen vuodessa.  Pumppuvalmistajien mukaan jopa kaksi uutta lämpiäisi vapautuvalla energialla. Käytäntö on osoittanut, ettei se aivan näin ruusuista ole.  Muuttamalla kolmesataatuhatta sähkölämmitteistä taloa maalämpöön, niin voisimme vapauttaa toisen Olkiluodon 860 MWH tehoisen ydinvoimalan muuhun käyttöön. Kolmesataatuhatta muutettua taloa vapauttaisi, sähköä 450000 maalämpöiseen taloon. Olis todella mukava tietää mihin näkemyksesi Saksan energiapolitiikasta perustuu, ilmeisesti parikymmentävuotta vanhaan näkemykseen. Aurinkolämmitys on Suomessakin nopeasti kasvava lämmitysala. Tälläkin hetkellä puhutaan noin kolmen-neljänviikon toimitusajasta.