IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #604 Re: Turveteollisuus hyödyttää koko Suomea

24.04.2011 23:39

#600: Hannu Heinonen - Turveteollisuus hyödyttää koko Suomea

Heinosen palopuhe tarkoittanee, että siellä turvesuolla tapahtuu erilaisia työllistäviä toimia 365 päivänä vuodessa. Juu, kesällä koneet pölistelevät n.40 vrk:n ajan, jos sattuu olemaan kyllin pitkiä poutajaksoja. Talvella turvetta roudataan 1-2 kuukauden ajan polttolaitoksiin. Siis jos turvetta saatiin aumoihin tuotantotavoitteiden mukaan. Seuraamillani turvesoilla ei kolmena viime vuonna saatu, kun satoi. Suurimman osan vuodesta pilatut suot olivat varsin hiljaisia, konejyryn osalta onneksi, mutta kirjaimellisestikin, koska montaakaan luonnon elävää ei turvekentillä vuoden mittaan näkynyt.

Havaintoni kertoivat minulle, että eipä se turvesuo kauheasti työllistänyt.

Työllistyykö turveurakoitsija turpeella 365 d/a? Ei, ja syy selvisi jo edellä. Työllistyykö kuljetushenkilöstö turpeella 365 d/a? Ei, ja syy selvisi jo aiemmin. Työllistyvätkö tutkijat ja konsultit (montako?) turpeella 365 d/a? Eivät, eikä Heinonenkaan heitä montaa kykene nimeämään.

Työllistyvätkö suomalaiset voimalanrakentajat TURPEEN ANSIOSTA 365 d/a? Eivät, kun rakentajien pääosa on ulkomaalaisia ja niissä voimaloissa poltetaan lopulta paljon muutakin kuin turvetta.

Työllistääkö turve voimaloiden työväkeä 365 d/a? Ei, koska turvevarastot on parina viime vuonnakin poltettu varmuusvarastoja myöten ja turve jouduttiin monin paikoin korvaamaan tuontipolttoaineilla. Riitojakin syntyi ja mm. Vapo Oy joutui sopimusvelvoitteiden rikkomusten vuoksi oikeuteen ja korvausvastuuseen. Siis huoltovarmuutta parantavaa tavaraa tuo turve? No viimeinen lause oli vitsi.

Pätkätöitähän nuo ovat, vaikka miten katsoisi. Turveyhtiöiden kravattikaulaiset ovat heitä harvoja joille turve tuo palkkaa ja optioita koko vuoden, turveduunari tekee pääosan vuodesta aivan muita hommia kuin turvetyötä. Olen näet keskustellut heidän kanssaan. Monet turvevelkaiset ovat vakavoituneita ja kovia kokeneita ihmisiä siitäkin syystä, että turve on niin epävarma leivän antaja pelkästään luonnon olosuhteidenkin sanelemana ja turveyhtiöiden vaatimukset yrittäjille ovat kovia.

Siis mitä sisältääkään Heinosen 12350 turve-henkilötyövuotta? Erittelyä, yksilöintiä ja tarkennuksia kiitos, jos saamme pyytää? Turveteollisuusliitto tarjonnee apuaan omilla mainossivuillaan?

Entä mitä tarkoittaa Heinosen toteamus: ” turve työllistää.....turvealalta toimeentulonsa saavien kotitalouksien käyttäminä palveluina”  ? Sitäkö, että turveurakoitsijan perhe ostaa siivouspalvelua yms. kotitalousvähennyksen tukemana? Hyvinkin mahdollista, koska valtio tukee. Vai sitä, että urakoitsijan rouva käy usein kampaajalla, kosmetologilla, kuntosalilla, hierojalla? Perhe käy  Thaimaanlomalla kahdesti vuodessa ja laskettelu-/hiihtokeskuksissa talvisin viikottain? Entä perheen kalliita harrastuksia, shoppailua, ravintolapalveluita ja mitä kaikkea muuta urakointiyrittäjäperhe nyt tarvitseekin? Edelliseen kappaleeseen viitaten, tämä ei ole todellisuutta Suomessa muualla kuin vapolaisten mainossloganeissa.

Olisiko sittenkin kaukaa haettua Heinonen?

Suora lainaus erään turveyhtiön ympäristölupahakemuksesta, n.95 hehtaarin tuotantoalalle:

” Tuotantotoiminnan käynnistyminen tulee työllistämään investointi- ja kunnostusvaiheen lisäksi pysyvästi noin 2 henkilötyövuotta koko tuotantoajaksi (25-30 vuotta). ”

Tuon voi laskea näinkin: Turvehehtaari työllistää 0,021 henkilöä.

Ihailen Heinosen lojaaliutta sidosryhmälleen. Olen kuitenkin varma, että jonakin päivänä, tulevaisuudessa, myös Hannu Heinonen ajattelee asioita toisenlaisesta näkökulmasta.