Maahanmuuttajien tuet

selvittäkää

/ #1218 Valetietoa

24.08.2013 06:05

Mitä ovat nämä tuet, joista addressintekjjä puhuu?

Suurin osa maahanmuuttajista elättää itsensä työstään saamallaan palkalla. Osa opiskelee pienillä tuloilla ja usein työskentelee sivussa.

Maahanmuuttajista n. 15% on pakolaisia tai turvapaikanhakijoita. Turvapaikanhakijan tuomeentulotuki on 30% pienempi, kuin muilla Suomessa asuvilla: 310 e/kk (jos vastaanottokeskuksessa on ruoka, rahaa saa vain 91 e/kk)

Pakolaisella on samat tuet, kuin suomalaisilla. v 2012
Toimeentulotuki 461,05 €/kk
Työmarkkinatuki 674 €/kk
Sairauspäiväraha 574 €/kk

Muuttoavustus yksin muuttavalle 2 x toimeentulotuki, korotus 200 €/perheenjäsen. Muuttoavustus voidaan antaa rahana tai tavarana. Talvivaateavustus kattaa välttämättömimpien vaatteiden ja kenkien kustannukset.

Mitään faktaa en löydä maahanmuuttajien "suuremmista tuista". Jos joku yksittäinen sossuntäti jakaa rahaa ovista ja ikkunoista, tulee tällainen virkailija erottaa ja laittaa syytteeseen. Kuitenkin yksittäistapauksia löytyy aina, mikä ei suinkaan tarkoita, että tilanne olisi sama kaikilla.

Tämä addressi tuo mieleen taannoisen kyselyn, jossa asukkailta kysyttiin, onko kaupungissa liikaa pakolaisia. Suuri osa kaupunkilaisista oli sitä mieltä, että pakolaisia oli liikaa. Lopussa mainittiin, että kyseisessä kaupungissa ei kyselyn aikaan ollut yhtäkään pakolaista, sen sijaan työhön/opiskelemaan tulleita maahanmuuttajia kylläkin.