Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

SS

/ #115 Surkea esitys hallitukselta

31.08.2013 15:22

Hallitus on perustellut esityksensä kotihoidon tuen puolittamiseen tasa-arvolla. Tämä on vain kaunis korulause ja kaukana todellisuudesta ja oikeasta elämästä. Niin kauan kuin naisten palkat ovat pienemmät, on turhaa ja naurettavaa vedota tasa-arvoon.
Kaikilla pariskunnilla ei kuitenkaan tilanne ole niin hieno, että tienaisivat suunnilleen edes saman verran. Maassamme suurin osa vanhemmista on kuitenkin ihan niitä tavallisia työssäkäyviä isiä ja äitejä, joilla on perusliksat ja joista ei pahemmin säästöjä kerrytellä, eletään siis aika kädestä suuhun.
Joidenkin kommentoiminen täällä siitä, kuinka tulisi osata laskea se, että lastaan on varaa hoitaa on julmaa ja paljastaa sen kuinka joidenkin mielestä tuntuu olevan ainoastaan parempituloisten oikeus lisääntyä. Elämää ei aina suunnitella, kuin käsikirjoitusta ja lapsia saadaan eikä tehdä.
Lisäksi esitys läpimennessään toisi tilalle vain suurempia ongelmia, kuten mistä yhtäkkiä päivähoitopaikkoja alle 3-vuotiaille, joiden ryhmiä muutenkin on vähemmän ja pienet vaativat tiettävästi enemmän vahtia ja hoivaa. Päivähoitopaikat ovat tälläkin hetkellä todella kiven alla ja moni joutuu viemään lastaan kauas päivähoitoon, joka pidentää lasten jo ennestään pitkiä päiviä päiväkodissa. Kenenkään mielestä ei voi oikeasti olla suotavaa, että alle 3-vuotias lapsi (tai minkään ikäinen) viettää päiväkodissa 11h päivästä. Jokainen voi siitä laskea, mitä jää vanhemmalla oikeasti aikaa viettää lapsensa kanssa päivästä. Lapsuus on lyhyt, vuodet vierivät nopeasti ja jokaisen, joka oikeasti haluaa hoitaa lapsensa 3-vuotiaaksi kotona, tulisi olla siihen oikeus, ilman että puututaan siihen, hoitaako lasta kotona äiti vai isä.
Perheissä tilanteet ovat hyvinkin erilaisia keskenään ja esitys siitä, että jokaiseen perheeseen sopisi sama muotti on huolestuttava. Kuitenkin tulee muistaa, että isien jääminen kotiin on ollut ennenkin mahdollista ja varmasti moni sen hyödyntääkin jos se suinkin perheen tilanteeseen sopii. Monille tämä esitys tulisi olemaan toki taloudellinen mahdottomuus, mutta kyse on myös siitä, ettei hallituksen tulisi päättää siitä, miten perheet haluavat elämäänsä elää ja suunnitella. Luonteita ja ihmisiä on erilaisia ja siksi on ollut hyvä, että perheet ovat saaneet yhdessä päättää heille sopivimman vaihtoedon siitä, kuka lapsia jää kotiin hoitamaan. Kaikille isille kotona olo lasten kanssa kokopäiväisesti ei yksinkertaisesti sovi, kuten se ei sovi kaikille äideillekään.
Kaiken kukkuraksi esitys on ydinperhettä suosiva, kaikki lapset eivät kuitenkaan vartu aina äidin ja isän kanssa. Tähän asti kotihoidon tuki on ollut tasapuolinen kaikkia perhemuotoja kohtaan. Kuinka ratkaistaisiin esim. yh-vanhempien kotihoidontuki jatkossa, ilman että ratkaisu olisi jollekin perhemuodolle epäreilu?
Siihen vetoaminen, että muissa maissa ei tueta lapsiperheitä yhtä paljon kuin Suomessa on typerää, sillä täällä maksetaan järkyttävän suuria veroja kaikesta, johon olemme tyytyneet, sillä verorahoille on saanut aiemmin vastinetta. Enää kohta näin ei ole ja silti veroja korotetaan.
Toisissa maissa asuinkustannukset ja ruoka ovat halvempia, täällä eläminen suhteettoman kallista.
Toisin sanoen jatkossa, jos esitys toteutuu, lapset tulevat menemään huomattavasti aikaisemmin päivähoitoon.