Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

Maija

/ #162

01.09.2013 11:08

Kiitos tosiaan adressista, tarpeeseen tulee, vaikka varmasti hallitus ja eduskunnan jäsenetkin ovat vastustuksen jo huomanneet. Itsekin ymmärrän, että säästöjä täytyy jostain saada, jotta saadaan taloutta kuntoon ja se on pois aina joltakulta. Kuten jo aiemminkin on mainittu, tämä uudistus ei kuitenkaan selvästikaan ole kovin säästeliäs, vaan käytännössä kiristää vähäosaisilta mahdollisuuden periaatteessa nenän edessä heiluteltavaan porkkanaan ja mahdollisesti jopa nostaa valtion kustannuksia.. Jos halutaan karsia niin ottakoot koko tuen pois ihan rehdisti eikä tällä tavalla kieroilemalla. Ai niin, mutta sehän näyttäisi siltä, että lapsiperheitä ei haluta tukea hyvinvointivaltiossa, parempi siis julistaa isän ja äidin tasa-arvoa. Pysyy kulissit paremmin pystyssä. Minusta on hienoa, että Suomi haluaa tukea, monessa muussa maassa ei vastaavia tukia ole lainkaan, saati kolmea vuotta! Mutta jos tukea ei kuitenkaan aiota kokonaan poistaa tai edes pienentää, mitä järkeä on viedä perheiltä ja lapsilta kyseisen tuen käytön mahdollisuus?
Muutenkin typerää osoittaa kotihoidontuki juuri äidille tai isälle, eikö se ole ollut juuri korvaus siitä, ettei lapsi vie kunnallista päivähoitopaikkaa ja hoitajana on voinut toimia vaikka mummo jos perhe on mummon kanssa näin sopinut. Mitenkäs jatkossa?