Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

21 kk hoitovapaalla isä

/ #166 Pulinat pois

01.09.2013 12:14

Hoitovapaalla Kela lykkää perheelle niin paljon rahaa, että on ihan turhaa p-puhetta nuo vanhempien väliset tuloerot, ei niillä ole mitään merkitystä siinä rahakasassa. Muutenkin, kun kyse on omasta lapsesta ja uuteen perheenjäseneen tutustumisesta, tuntuu rahasta puhuminen siinä yhteydessä aika typerältä. Isien on otettava itseään niskasta kiinni ja otettava vastuu lapsesta. Vastaavasti äidille töihin meneminen ja vastuun ottaminen edes hetkeksi perheen taloudesta tekee ihan hyvää. Yksinhuoltajien ym. käytännöistä on hallituksen esityksessä käsittääkseni jo todettu, että niistä päätetään vasta myöhemmin. Siksikin on naurettavaa adressoida esitystä vastaan tässä vaiheessa.

Tärkeä asia sen sijaan on se, joka aina näissä jutuissa unohtuu päättäjiltä ja viranomaisilta sanoa, että isät muistakaa: Kun se nainen sitten yhtäkkiä kilahtaa, päättää ottaa avioeron ja kaapata lapsen mukaansa, ei isällä ole asiassa mitään oikeuksia yhtään riippumatta siitä, kuinka paljon hän on lasta parisuhteen aikana hoitanut. Tästä asiasta olisi reilua kissan kokoisin kirjaimin näissä asioissa aina muistuttaa.