Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

kotihoidontuella ilman työttömyystukia.

/ #260 Lapsen vai kenen oikeus??

11.09.2013 11:56

Haetaanko päätöksellä säästöjä vai lasten eli suomen tulevaisuuden etua? jos suomessa olisi työvoimapula ymmärtäisin että kiirehdittäisiin töihin paluuta, mutta työttömyys kun kukoistaa on perustelu kaukaa haettu. Lapsen etukaan tämä ei ole.Jokainen isä varmasti jää kotia jos siihen on mahdollisuus, tärkeintähän on että hoitaja on jompikumpi vanhemmista. Tilanteen tasapuolistaisi kaikkien vanhempien osalta se että poistettaisiin mahollisuus nostaa työttömyyspäivärahaa ja kotihoidontukea samanaikaisesti. Eihän vakituisessa työssä olevakaan muita rahoja hoitovapaan ajalta saa. Näin tulisi valtiolle huomattava säästö. Eikä kotihoidontukea kuuluisi maksaa jos kumpikin vanhemmista töissä ja hoitajaa ei kotiin ole palkattu. Selkeytettynä tuen saisi kumpivain vanhemmista lapsen ollessa alle 3v jos yhtäaikaa ei makseta työttömyyspäivärahaa ja hoito tapahtuu kotona. Tapauksissa joissa vanhemmat ovat töissä mutta nostavat tuen pitäisi pystyä näittämään toteen että raha on käytetty lapsen kotona tapahtuvan hoidon maksamiseen.