Muutos Kimmo Pyykkö-museoon

Kristiina Kalliojärvi

/ #184 Re: Re: Re: Re: Kunnallisdemokratiasta

19.09.2013 06:22

#162: - Re: Re: Re:

Ilmeisesti puhumme täysin eri kieltä. Käsitän kommenttisi niin, että minun pitäisi selvittää itselleni kunnallisdemokratian merkitys siinä mielessää, kuin sitä näytetään ainakin täällä Kangasalla käytetyn. Sitä olen tässä kovasti, monen muun ohella, koettanut selvittää. Tältä se on tähän mennessä näyttänyt:

-Tärkeintä ei ole tehdä taloudellisesti järkeviä ja kestäviä päätöksiä, joitka takaavat mahdollisimman hyvin kaikkien kuntalaisten hyvinvoinnin, turvallisuuden ja viihtyvyyden. Tärkeintä on runnoa läpi pienen vähemmistön kanta. Tämä tehdään pimittäen tietoa, tuoden asiat kiireellä ja vaillinaisin tiedoin päätettäviksi, painostamalla ja käyttäen hyväksi kaikki lakien tarjoamat pienetkin porsaanreiät ja mahdollisuuksien mukaan tukkimalla mahdollisuus vastakkaisen mielipiteen esille tuomiseen.

-Oikean päätöksen kriteeriksi näyttää riittävän se, että se on (tai sen edes voidaan väittää olevan) muodollisesti "kunnallisdemokratian" sääntöjen mukaan aikaansaatu ja lainmukainen (pienestä lain venytyksestäkään ei kyllä tunnu olevan haittaa). Kehottaisin nyt vuorostani sinua lukemaan lakikirjan alusta Olaus Petrin tuomrinoohjeista kohdan: "Mikä ei ole ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla lakikaan." Ja selvittämään ITSELLESI mitä se tarkoittaa.

-Kunnallisdemokratia on siis tässä valossa kourallisen itsensä muiden yläpuolelle asettaneiden ihmisten hiekkalaatikko, jossa noudatetaan niitä lakeja ja sääntöjä, jotka tämän kourallisen tarkoitusperiä palvelevat, niillä tulkinnoilla ja sovellutuksilla, minkä tämä kourallinen niille antaa.

Tämä oli nyt itsemoderointia käyttäen kirjoitettu versio siitä, mitä olen Kangasalan kunnallisdemokratiasta tähän mennessä oppinut.  (Soveltuu muuten erinomaisesti sovellettavaksi myös koko valtakunnan "demokratian" kuvauksena.)

Kukin sitten miettiköön tykönään, kuinka pitkälti tämä kuvaukseni on yhteneväinen olemassa olevan totuuden kanssa ja kuinka paljon siinä on tälläisen poliittisesti sivistymättömän ihmisen perspektiiviharhaa. Suosittelen kuitenkin lukemaan nettiosoitteesta   www.muutos.kangasalle.fi/blogi/   aiheesta vähän lisää. Myös tämän adressin kommenntiketjua pitäisin erinomaisen valaisevana.