SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Kuopio

/ #13

26.12.2006 00:16

"Et viitsi kertoa fiiliksen tilalle faktaa, kirjoitit, mutta mitäköhän faktaa sinulla olisi minulle kerrottavana? Joitakin disneylandin kaltaisia satumaisia sepityksiä, joissa susi ja ihminen elää rintarinnan ilman mitään ongelmia, niinkö? Kertoisit varmaan jotakin sellaista perusteluiksi kannallesi, joista kuitenkin vastapuolta yrität hyvin epätoivoisesti syyttää. Odotan siis faktoja kehiin.."

Yliopistojen kirjastot ovat vapaa tietolähte kenelle tahansa, vaatii tietysti jonkin verran kielitaitoa lukea julkaisuja, mutta parempaa faktaa ei löydy mistään muualta. Salaliittoteoria on jo aikansa elähtänyt, tietoa kun löytyy ympäri maailmaa. Ja epätoivoinen en ole missään nimessä, äärimmäisen huvittunut kyllä. Tietysti, jos ei arvosta yliopistojen tekemää tutkimustyötä, ei kannata myöskään käydä hoidattamassa itseään terveydenhuollon ammattilaisilla, ei käyttää teknisiä välineitä tai ohjelmia, ei käyttää lääkkeitä...Turhaahan se onkin silloin, pelkkää salaliittoa toisensa päälle.

Ja se hoettu mantra tuhannesta sudesta on yhtä tyhjän kanssa EU:n osalta. EU:lla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan se on Maa- ja metsätalousministeriön oma kaavailu, omien kansalaistemme tuotos siis.
Mediassa on kyllä kerrottu aiheesta, mutta teflonpintaisena yhden mielipiteen kannattajana on ymmärrettävää, että asia sivuutetaan ehkä huomaamattakin. Joskus haluaisin samanlaisen naiviuden ja mustavalkoisuuden itsellekin.

Ja mitä paimenkulttuuriin tulee, naurettavaa vetää tappaminen kehiin :D. Paimenina tiedetään yleisesti toimineen myös lapsien (vanhaa lakia rikkoen toki), pelkkä ihmisen läsnäolo on riittänyt pitämään sen suden loitolla. Ja millä meinaat näiden paimenten tappaneen ne sudet? Juosseen kiinni ja viiltäneen kurkun auki? Tuliaseet kun ovat varsin tuore keksintö eikä niitä kalliina kapistuksina ihan jokaisella ollut edes saatavilla.

"Historiassa paimenet tappoivat armotta suden"

Haluan nähdä tämän tiedon lähteen. Keskustelua on aivan turha käydä, jos sinulla ei ole esittää väitteillesi niiden takana olevaa tutkimustietoa, mustaa valkoisella. Pelkkä mutu ei ole missään koulutusasteessa eikä tieteentekemisessä pätevä argumentin pohja. Sitä ennen on aivan turha jatkaa keskustelua.

Räjähtävä susikanta my ass. Salakaatoja suoritetaan koko ajan, ja keiden osalta? METSÄSTÄJIEN. Kainuu ja P-Karjala on tässä asiassa varsinkin kannustautunut, karhujenkin osalta. Ja ettei tule epäselväksi, minulla ei ole mitään metsästämistä vastaan, ei vaikka välillä tuntuu, että sen metsästäjäkortin suorittamisen jälkeen on unohdettu vähäinenkin tieto eläimestä ja sen käyttäytymisestä. Biologian tunneillakin olisi suotava ollut pysytellä hereillä, perusekologia tuntuu olevan turhan usealta hukassa, vaikka se kuuluu perusopetukseen.

Ja miten koskettaa...sattuupahan kotitila olemaan emokarhun ja yksinäisen suden reviirillä. Hyvin ollaan mahduttu olemaan samalla alueella. Oletko itse koskaan nähnyt luonnossa elävää sutta? Missään et asiaa mainitse. Ja kyllä, olen lukenut sivusi. Lay-outia suosittelen parannettavaksi ihan yleisen käytön ja luettavuuden kannalta.

Tämä myös muistettakoon; kritiikkiä on opittava myös vastaanottamaan provosoitumatta henkilökohtaisesti. Kritiikki ei ole persoonaa kohtaan kohdistuva hyökkäys.

Jumalten rauhaa.