Stop eläinsuojeluterrorismille.

Vieras

/ #312 Re:

20.05.2011 11:26

#310: Ihminen näkee sorron kun on itse kohteena, jos se kohdistuu johonkin muuhun ihminen sulkee silmänsä -

Kyllä, on tärkeää kertoa faktaa suomalaisen ruoan kulusta tilalta lautaselle. Oikeaakin tietoa siitä on saatavilla ja kyllä tiloille pääsee asiallisesti vierailullekkin niin halutessaan. Meidän tuottajien syyttely valehtelusta ja peittelystä on todella loukkaavaa. Sairastuneen eläimen vieminen jonnekkin piiloon ei ole käytännössä mahdollista eikä järkevää. Sairaskarsinat eivät ole piilopaikkoja vaan juuri sitä varten, että eläin voi siellä rauhassa toipua eikä sen tarvitse käyttää energiaa mihinkään ylimääräiseen. Sitä ei sinne viedä pois silmistä vaan nimenomaan parantumaan. Vieraita ei mielellään viedä töllistelemään lähelle sairaskarsinaa, ettei eläimelle aiheutuisi stressiä vieraista ihmisistä ja turhasta hälinästä. Eläimelläkin on oikeus saada sairastaa ja toipua rauhassa!

Tarkastajilta yhtäkään eläintä olisi täysin mahdotonta edes yrittää piilotella. He kun tulevat tilalle mukanaan lista tilan eläimistä ja jokainen eläin käydään yksitellen läpi.

Se on tosiasia, että eläinkin sairastuu joskus ja tarvitsee silloin taudin mukaisen hoidon. Siihen on puututtava jos eläin jätetään heitteille, mutta jos näet huonokuntoisen eläimen tilalla se ei automaattisesti tarkoita eläinrääkkäystä. Mikään sairaus ei parannu taikaiskusta ja hoitoa joudutaan antamaan useita päiviä ennenkuin tauti voitetaan. Joskus mikään hoito ei auta ja eläin kuolee tai joudutaan lopettamaan. Se on aina meille tuottajille surullista ja kova pettymyksen ja riittämättömyyden paikka.

Katsoin jokin aika sitten näitä sikalakuvauksia tehneiden ihmisten haastattelun ja mieleeni jäi se, että he kuvattuaan sairaskarsinassa makaavaa sikaa kommentoivat kyynelsilmin, kuinka julmasti tuottaja oli päiviä kävellyt tämän sian ohi tekemättä mitään eläimen auttamiseksi. Tätähän he eivät mitenkään voineet tietää ja eivät ymmärtäneet sitäkään että ilman hoitoa se sika ei siinä edes olisi voinut päiviä elää. Ammattilainen taas näki siinä sian, joka oli siirretty sairaskarsinaan, asianmukaisesti hoidettu ja jätetty lepäämään. Aamulla hoitoa on todennäköisesti jatkettu, ellei sika sitten yöllisestä häiriöstä stressaantunut liikaa ja kuollut.

Tutkimus osoittaa, että suurin osa kaupunkilaisista kaipaa 50-luvun maaseutua ja maatiloja. Tässä on ilmeisesti se syy miksi tänä päivänä edes keskustelemme eläintenhyvinvoinnista nykyisillä maatiloilla. tämänpäivän maatila on vieras kaupunkilaisille ja siitä onkin helppo tehdä vääriä käsityksiä. Tässä olisi ilmeisesti se faktatiedon paikka, jota ihmisille pitäisi saada. Paluuta entiseen ei ole ja hyvä niin. Entisestä voidaan ottaa oppia, mutta maaseudullakin kehitys kulkee eteenpäin halusivat kaupunkilaiset sitä tai eivät. Se onko eläimet jääneet jalkoihin tässä kehityksessä on hyvä kysymys ja aina on syytä tarkastella kriittisesti toimintatapoja. Syyttely ja mustamaalaaminen eivät kuitenkaan ole oikeita keinoja!