Ei kivilouhimoa Vuorelan Hanhimäkeen, Siilinjärvelle

Aakkoset hukassa

/ #38 Yhdessa eteenpain

06.11.2013 17:56

Olen saanut postia Siilinjarven kunnalta (15.10.2013) liittyen ilmoitukseen naapurin kuulemiseksi maa-aineslain mukaisen lupahakemuksen johdosta johon minulta pyydetaan vastausta ja johon minulla on mahdollisuus jattaa huomautus. Hakemuksen lisaksi minulle on lahetettty tarkat kallionottosuunnitelmat ja muuta oheistietoa. Olen keskustellut hankkeesta useiden eri tahojen kanssa ja ymmarran etta minulla on maaomistajana ja naapurina mahdollisuus esittaa faktoihin perustuva huomautus 18.11.2013 mennessa.

Toivoisin etta voisimme yhteistuumin muokata selkean ja lakeihin perustuvan varteenotettavan vastineen. Olen tutkinut samanlaisia louhoshakemuksia jotka ovat tulleet hylatyiksi esim. Vehmersalmen hanke jossa hankkeen vastustajat olivat esittaneet todella selkeat perusteet vedoten polypaastoihin, meluhaittoihin ja kultturihistoriallisesti merkittavan maiseman muutoksiin. Kannalta tutustua kyseiseen hakemukseen, koska siella oli esilla hyvin samanlaisia suunnitelmia ja laskelmia.

Kuten on jo aikaisemmissa kommenteissa mainittu, maat ovat yksityisen omistuksessa, mutta jos katsotte Siilinjarven kunnan Etela-Siilinjarven Yleiskaava (ESYK) ehdotusluonnosta 08102013, joka on paivatty 28.10.2013 ja nahtavissa Siilinjarven nettisivuilla, tilanne on hieman erikoinen. Siina pikku Hanhimaki on kaavoitettu AP-1 alueeksi ja nayttaisi tulevan ihan esitetyn louhoksen viereen. Olisin todella kiinnostunut miten nama kaksi hanketta ovat kehitteilla samanaikaisesti ja millaisesta yhteistyosta tassa on todellakin kysymys.

Kiitokset Tarjalle esimerkillisesta pohjatyosta adressia varten ja Markelle napakosta, tuoreista kommenteista!