Ei kivilouhimoa Vuorelan Hanhimäkeen, Siilinjärvelle

06.11.2013 20:18

#38: Aakkoset hukassa - Yhdessa eteenpain

abcdef

Siilinjärven kunta on useissa nähtävillä olevissa kaavoissaan kaavoittanut Rissalantien pohjoispuolisen alueen tulevaksi uudeksi asuinalueeksi. Tämä uusi asuinalue tulisi sijaitsemaan alle 300 metrin päässä suunnitellulta louhokselta. Tämä on vastoin Valtioneuvoston kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetun asetuksen 3§:ää. Nämä kaksi hanketta ovat räikeässä ristiriidassa keskenään.

Kyseessä oleva asetus löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100800

abcdef

Lisäksi Siilinjärven kunta on suunnitellut kaavassaan louhimon viereisen lähde- ja suo-alueen luonnonsuojelualueeksi.  Myös tämä hanke on ristiriidassa suunnitellun louhimon kanssa. Kaavoitettu luonnonsuojelualue sijaitsee louhimolta katsottuna alempana rinteessä. Miten voidaan taata, ettei pölyämisen estoon käytettävä kasteluvesi ja suolaus valu suoraan luonnonsuojelualueelle? Lisäksi haittaa kasvistolle ja eläimistölle aiheuttaa melu ja pöly, jota ei voida täysin estää.

abcdef

Suunnitellun louhoksen alueella sijaitsee useita historiallisia juoksuhautoja, joista osa on merkitty myös Siilinjärven kunnan muinaisjäännösinventointiin. Juoksuhautakaivantoja on alueella useassa paikassa, myös ylempänä rinteessä ja kallioalueella. Tuleva louhos ja rakennettava tie rikkoisivat kulttuurimaisemaa.

Nämä kaikki mainitut nähtävillä olevat kaavat löytyvät Siilinjärven kunnan nettisivuilta.

Henkilön oikeutta käyttää omaisuuttaan (tässä tapauksessa maata louhokselle) ei voida oikein kieltääkkään, ellei osoitettavissa ole näyttöä mm. ympäristön tilan pilaantumisesta. Uskoisin, että luontoarvot voisivat olla sellainen merkittävä seikka, johon voisimme vedota. Erityisesti suunniteltu luonnonsuojelualue ei oikein sovi kivilouhoksen viereen! Perustuslain mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.

Niin näitä seikkoja, kuin adressissakin mainittuja seikkoja saa toki käyttää muistutuksissa. Ohjeet muistutuksen tekemiseen löytyvät myös osoitteesta

Toivottavasti mahdollisimman moni tekisi muistutuksen! Yhdessä voisimme saada viestiä eteenpäin päättäjille.

Terveisin,

adressin pykälänpyörittäjä :)