SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Adressin tekijä

/ #21

28.12.2006 02:58

Ovatko paimenet tappaneet susia? Jotain osviittaa (yritän nyt saada sinut akviiseksi, sillä tietoa on kyllä paljon saatavilla, JOS SITÄ VAIN HALUAA ja siksi kysymys ei todellakaan ole välttämisestä)saat tilaamalla lehden
"Karhuja ja karhunkaatajia" lehden artikkelien kokoajalta Martti Peltoselta puh: 06-2321281

Tässä yhteydessä pyydän huomioimaan seuraavaa:
Suomen kaikki sanomalehdet on mikrofilmattuja ja niitä saat tilata kirjastojen kautta. Martti Peltonen on poiminut mikrofilmeiltä artikkeleita julkaisemaansa lehteen, joten kirjoitukset susien hirmutöistä ovat aikoinaan kirjoitettujen lehtien artikkeleita. Niiden todenperäisyys on siis täysin senaikaisten artikkeleiden varassa. Lähdeteoksena siis lehteen Karhuja ja karhunkaatajia on sanomalehtien mikrofilmit. Jokainen näitä artikkeleita lukeva voi itse tehdä johtopäätöksensä asian totuudenmukaisuuden suhteen. Tarkoitus ei ole herättää minkäänlaista suurpetovihaa, vaan lähinnäkin tarkastella suurpetopolitiikkaa realismin valossa, siis sen lähdeaineiston kautta, joka meillä on saatavilla historian lehdiltä. Lehdessä Karhuja ja karhunkaatajia sivuja on 55 sekä lehti sisältää paljon muutakin hyvin mielenkiintoista materiaalia kuin tietoa susien veritöistä, mm. asiaa muistakin suurpedoista sekä niiden metsästyksestä. Suosittelen tilaamaan kyseistä lehteä Martti Peltoselta!

* Jos luotat yliopistojen tekemiin tutkimuksiin, silloin sinun pitää myöskin huomioida lehtiartikkeiden merkitys koskien menneisyydessä tapahtuneita ongelmia suurpetojen suhteen. Käyttäväthän yliopistotkin näitä aineistoja hyväkseen!

Omassa vastineessasi käsittelit lähinnä sitä, MITEN PYRITTIIN PITÄMÄÄN PEDOT loitolla, mutta käsittelitkö sitä, MITÄ TEHDÄ JOS PEDOT EIVÄT PYSYNEET LOITOLLA? Tästähän pohjimmiltaan on kysymys, eikö vain? Nythän ongelmaksi susipolitiikassa on muodostunut susien röyhkeä sekä peloton käyttäytyminen ihmisten suhteen jopa niin, että yhä kasvavana ongelmana nähdään pihapiireistä lemmikkejä ja karjaa tappavat sudet...

Muutoinkin suhteessa entiseen karjanpitoon entinen malli ei mitenkään soveltuisi nykyaikaan: Karja vapaana metsässä! Tämän hetken susikannan kasvun myötä entiseen ei siis näiltäkään osin ole palaamista.

Mainitsemasi 1000 suden määrän lähtökohdan me metsästäjät toki tiedämme: EU saa puhtaasti tiedot suomen viranomaisilta ja sitä kautta EU:n syyttäminen on vastuunpakoilua! Toisaalta, EU:n kautta susipolitiikka on saanut sellaiset muodot, kuin se valitettavasti nykyisellään omaa!

Mitä tulee susikannanhoitosuunnitelmaan, niin sivuillani on poimintoja kyseisestä, ja kuitenkin linkki susikannanhoitosuunnitelmaan KOKONAISUUDESSAAN:
"Luepa yksi "vapaa tietolähde" os.
(Suomen susikannan hoitosuunnitelma)"
- ja muutoinkin sivuiltani on lähdeviittaukset, joten luepa tarkemmin!

Olen samaa mieltä kanssasi, ettei sutta saa inhimillistää ja kuitenkin juuri siihen sortuvat susiensuojelijat. Oletko muuten katsonut elokuvan Suden arvoitus, jossa törkeästi inhimillistetään susi lapsien ystäväksi. Itse kävin katsomassa ja otin kantaa juuri inhimillistämiseen

Väität, että aikoinaan susille riitti pelotteet karjanpaimentamisen suhteen! Oletko oikeasti noin tietämätön, etenkin kun itse vetoat tietoon? Käypä lukemassa otteita vanhoista lehtiartikkeleista (Karhuja ja karhunkaatajia, jonka lehden kehoitan sinua tilaamaan)
* ja sen lisäksi tutustu vanhojen lehtiartikkeleiden sisältöön (mikofilmattuina löytyvät kyllä)

Kaiken lisäksi kirjoitat, että valtio korvaa petovahingot sekä auttaa niiden ennaltaehkäisemisessä. Tiedätkö siitäkään paljoakaan? Tiedätkö esim. kuinka vähän valtio on avustanut koiransa menettäneitä ihmisiä maassamme? Tiedätkö, kuinka pitkään näiden mitättömien avustusten saaminen valtiolta kestää?

Oikeasti: Kristiina Korhonen, tutustu nyt vihdoin muidenkin antamiin tietoihin, kuin susiensuojelijoiden propagandaan! Etenkin, kun itse vetoat asiantuntemukseen (saatavilla olevaan tietoon)...

- Marko Lind-