Kansanliike lankaverkon puolesta

Valkeakoski

/ #6 Virheistä voi oppia

08.03.2008 14:04

Mitä ruotsalaiset edellä sitä suomalaiset perässä. Sonera on päättänyt ajaa lankapuhelinverkon alas ja tarjoaa pitkäaikaisille asiakkailleen langattomia yhteyksiä.

Vaan miten Ruotsissa kävikään kuuluisan Gudrun myrskyn jälkeen yli kolme vuotta sitten? Telia päätti olla korjaamatta pahoin vaurioitunutta lankaverkkoa ja tarjosi asiakkailleen edistyksellistä, langatonta vaihtoehtoa. Telia on vihdoin tunnustanut (3.3.2008 http://svt.se), ettei asiakkaille valmiina, toimivana palveluna tarjottu langaton verkko ei ole toiminut lainkaan odotetulla tavalla. Puheluiden äänen laatu on heikko ja puhelut pätkivät, langaton laajakaista jumitta eikä ukonilmalla soita kukaan mihinkään.

Telia lupasi korjata tilanteen - lisäämällä signaalin voimakkuutta ja rakentamalla lisää tukiasemia! Toisin sanoen lisäämällä langattoman verkon energian kulutusta entisestään. Samalla lisääntyy tietenkin "harmiton" sähkomagneettinen säteily. Ja tukiasemia rakennettaneet lisää juuri sinne, missä on eniten myös langattoman verkon käyttäjiä. Ja kaiken tämän kustantaa tietenkin Telian asiakkaat.

Tätä samaa Sonera on tarjoamassa omille asiakkailleen Suomessa.