Ei kivilouhimoa Vuorelan Hanhimäkeen, Siilinjärvelle

kasvi- ja eläinoppia

/ #84 Monimuotoista

10.11.2013 16:15

Ympäristölupahakemuksen liitteenä olevasta Hanhimäen kallioalueen  kasvillisuudesta ja eläimistöstä tehdystä luonto- ja maisemaselvityksestä (Merja Hyttinen/ Luonto- ja Metsäpalvelut Merja Hyttinen 6.6.2013) ilmenee muun muassa, että alueella esiintyy mustikkaa, metsälauhaa, oravanmarjaa, käenkaalia, kultapiiskua, metsäkastikkaa, metsäimarretta, vanamoa, metsäalvejuurta, puolukkaa, kieloa, metsätähteä, metsämaitikkaa, horsmaa, lillukkaa, metsäkortetta, mesimarjaa, jokapaikansaraa, rätvänää, korpi-imarretta, kevätpiippoa, isorantamataraa, luhtatähtimöä, suo-orvokkia, okarahkasammalta, lehtisammalia, rönsyleinikkiä, hiirenporrasta, mesiangervoa, korpisaraa, sudenmarjaa, leskenlehteä, hiirenporrasta, kotkansiipeä, velholehteä, korpikaislaa, ranta-alpia, suokelttoa, pajuja, lehväsammalta, kurjenjalkaa, ojakellukkaa, nuokkutalvikkia, nurmikkaa, kastikkaa, sananjalkaa, suopursua, raatetta, rahkasammalia muun muassa kangasrahkasammalta, riippasaraa, jouhisaraa, kanervaa, harmaa-, valkea- ja palleroporonjäkälää, kangasmaitikkaa, juolukkaa, variksenmarjaa, polkusaraa, vadelmaa, hirvenjäkälää, riidenliekoa, kultapiiskua, tähtitalvikkia, ahomansikkaa, metsäorvokkia, kerros-, seinä-, sulka-, isolieko- ja kynsisammalia, metsäkurjenpolvea, sormisaraa ja kivikkoalvejuurta. Maastossa havaittiin muun muassa oravia, palokärki, pajulintuja, peippoja, tiaisia, kangasperhonen ja hirven jälkiä. Tutkittavan alueen välittömästä läheisyydestä on löydetty liito-oravareviiri.

Onpa Hanhimäki ollut oiva paikka Vuorelan lapsille opetella kasveja ja eläimiä luontoretkillä!