Kansanliike lankaverkon puolesta

seppo Kinnunen

/ #14 Kysymyksiä Soneralle

17.03.2008 19:32

Lähetin Soneralle alla olevat kysymykset koska heidän sivustoillaan oli jonkun verran epämääräisiä hintoja ja tarjouksia. Mm. normaalihintaisen langattoman laajakaistan hinnaksi kahdelle tai useammalle tietokoneelle yhden megabitin sekuntinopeudella sain yli 900 euroa. Mielenkiintoista on tietää mitä datan siirto maksaa kun kuukausimaksuun kuuluvat 5 gigaa on ylitetty. Katsokaa itse alla olevalta Soneran sivuilta heidän hintojaan

Mitä maksaa:

-normaalihintainen langaton laajakaistaliittymä ja mikä on normaali kuukausimaksu

- laajakaistan moitteettomaan toimintaan (1Mbit/s) tarvittavat laitteet a. voimakkaassa kentässä
b.heikossa kentässä

-laitteisto, jolla saadaan esim. kolme tai useampia tietokoneita toimimaan samanaikaisesti (1Mbit/s)

-mikä datamäärä sisältyy normaaliin kuukausimaksuun ja mitä maksaa tämän yli menevä data

Miten voidaan redusoida GSM pöytäpuhelimen, desktop-modeemin ja WLAN-tukiaseman tuottama sähkömagneettinen säteily alhaisimmalle toiminnalliselle tasolle? (vrt. sähköbiologisesti herkistyneet, jotka esim eivät voi käyttää kännykkää)

Sääteleekö Desktop-modeemi tai WLAN- tukiasema lähetystehoaan kentän voimakkuuden mukaan?

Mikä on datan siirtonopeus käytännössä jos esim. 20 henkilöä lähettää samanaikaisesti saman tukiaseman välityksellä kukin vaikkapa 10 kymmenen megabitn digikuvaa kun etäisyys tukiasemaan on n. 20 km?

Pitääkö paikkansa, että Telia-Sonera kerää maastosta pois puhelinkaapelit pylväineen?

Mikäli tieto on paikkansa pitävä niin herää kysymys; miksi kalliilla rahalla pystytetty toimiva verkko kerätään kalliilla rahalla pois?

Seppo Kinnunen
kinnunenseppo@gmail.com