EI tuulivoimaloita Kaskisiin

/ #243 Re: Tietoa betonin haitallisuudesta

04.12.2013 19:50

#242: Tuomo Kangas - Tietoa betonin haitallisuudesta

Tuo pitää paikkansa. Kaivoa en rupeaisi nykybetonista olevilla renkailla tekemään. Suupohjan Sanomissa oli yleisön osastolla 3.11.2013 kirjoitus, joka vähätteli betonin riskejä pohjavesialueilla.

Kirjoittajalle tunnustus siitä että toi mielipiteensä esille omalla nimellään. Mutta tiedot betonista eivät olleet tätäpäivää. (liekö vuokratuloja tuulivoimaloista odottamassa?) Tuomon linkittämästä artikkelista selviää asiaa.

Betonihan on oikeastaan korvaamaton rakennusmateriaali, siitä ei päästä mihinkään. Eikä siitäkään että betoniteollisuus on Suomessa suurin yksittäin toimiala hiilidioksidin tuotannossa.

Betonia käytetään moniin eri tarkoituksiin. Työn puolesta tunnen useita kalliorakentamisen ammattilaisia. Juoksevalla betonilla injektoidaan esim. tunnelirakentamisessa kallion halkeamia, tiivistämisen ja vahvistamisen takia. Nykyisin Suomessa injektoitaessa halkeamaan pumpataan betonia niin kauan että on täynnä, mutta pumppaaminen lopetetaan aikaisemmin jos ennalta määrätty injektointimäärä tulee vastaan aiemmin. Silloin selvitetään mihin injektio menee, vuotaako johonkin, onko halkeama suurempi kuin arvioitu jne. Näin ei ole aina menetelty. Kokeneelta poraajalta/panostajalta kuulin jutun eräältä Ruotsin työmaalta. Tunnelia oli tehty lammen/järven ali, halkeamia oli injektoitu betonilla. Yhteen halkeamaan oli uponnut loputtomasti betonia. Injektio betoni oli vuotanut halkeaman kautta tuon alitettavan lammen/järven pohjaan. Lammen ympäristössä oli ollut karjataloutta ja karjan juomavesi oli otettu tuosta lammesta. Lopputulos: Lehmät jalat taivasta kohti... Lammen vedessä betonin myrkkyjä. Tapauksesta aikaa. Korvaamaton materiaali, mutta ei harmiton. Ainakaan kun juomavesi kyseessä.

Myös tuulivoimaloiden rakennusaikainen riski pohjavesille tulee huomioida. Maanrakennuskoneet ja nosturit joita tarvitaan kokoonpanossa, sisältävät runsaasti hydrauliikkaa. Litra öljyä pilaa lopullisesti järjettömän määrän pohjavettä. Hydrauliikka alalla työskentelevänä voin vain todeta, kun on kyse hydrauliikasta, niin ennemmin tai myöhemmin on öljyä ympäriinsä. Tämän voi varmasti allekirjoittaa kaikki jotka ovat tekemisissä hydrauliikan kanssa. Nythän sitten on myös nämä niinsanotut "Bio-öljyt" joita voidaan käyttää hydrauliikassa, perusöljyhän on kasvipohjaista (sitäkään ei lasketa hanasta joka ruuvataan puun kylkeen) mutta sekin on lisäaineistettu, eikä ollenkaan niin "ympäristöystävällistä" kuin monesti mainostetaan. Harvahan näitä "Bio-öljyjä" edes kalliisiin koneisiin laittaa, koska näiden lämmön- ja kylmänkesto, kulumisen esto ym. ominaisuudet ja hinta eivät ainakaan vielä tänä päivänä kohtaa. Hydrauliikkaletkut jotka ovat olleet järjestelmässä jossa käytetty "Bio-öljyä" ovat lyhytikäisiä, Bioöljy ei ole niillekkään ystävällinen.

Puhtaasta, juomakelpoisesta pohjavedestä tulee vielä yhtä haluttu luonnonvara, kuin öljy on nyt. Sitä ei kannata riskeerata vastuuttomalla rakennustoiminnalla. Suomessa sitä on vielä jopa viemäriin valutettavaksi, mutta näin ei tule olemaan aina.