IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #667 Re: Re: Kanada panostaa turpeen käyttöön tulevaisuudessa

14.06.2011 14:40

#617: - Re: Kanada panostaa turpeen käyttöön tulevaisuudessa

Aivan oikein nimimerkki "vieras". Tuo kuuluisa Kanadan öljyhiekka-alue alue sijaitsee Kanadan pohjoisella havumetsävyöhykkeellä, harvaanasutun Albertan osavaltion pohjoisosassa.  Athabascan ja sen lähistöllä sijaitsevat öljyhiekka-alueet sisältävät kymmenesosan maailman tunnetuista öljyvaroista. Samalla Albertan öljyhiekoista on tullut maailman suurin teollinen rakennusprojekti.

Öljyhiekka Kanadassa on kiinteää, hiekanjyviin sitoutunutta bitumia, jonka jalostaminen on ollut tähän asti huonosti kannattavaa. Öljyn kallistuminen ja uudet tuotantotekniikat ovat muuttaneet tahmean bitumisannan jalostamisen nopeasti houkuttelevaksi bisnekseksi. Albertan öljyhiekat imevät tällä hetkellä noin 60 prosenttia kaikista maailman öljyalan investoinneista. Siellä todella on kova "öljykuume".

Kanadan öljyhiekoille virtaa rahaa kaikkialta maailmasta.  Tuotantoon, jalostukseen ja öljyputkiin investoidaan tällä vuosikymmenellä arvioiden mukaan noin 150 miljardia euroa. Arvio löytyy Kanadan energiateollisuuden etujärjestön CAPP:n ennusteista, joiden mukaan öljyhiekkateollisuuteen investoidaan pelkästään tänä kuluvana vuonna noin 11 miljardia euroa ja tahti kiihtyy vuosi vuodelta.

Maailman suurimmat öljy-yhtiöt ovat jo mukana omine valtauksineen Albertassa. Siellä toimivat muiden muassa Shell, Exxon ja BP ja lisäksi paikalle ovat jo etabloituneet ainakin Kiinan, Intian ja Japanin kansalliset öljy-yhtiöt. Samoin ympäri maailman erilaiset teknologiayritykset ovat "tyrkyllä" projektiin. Jopa meiltä Suomesta on lähdetty liikkeelle ainakin parin yhtiön voimin. Kemira ja Outotec ovat mukana tutkimusohjelmassa ja osaltaan rahoittajana myös. Ohjelma on yhteistyössä Albertan yliopiston kanssa ja he pyrkivät näin kehittämään ratkaisuja öljyhiekkojen vedenkierrätykseen ja sieltä kautta mahdollisesti avaamaan tietä tämän hetken maailman lupaavimmalle konsulttityömaalle.

Kanadan valtavat turvevarat ovat myös ministerön tarkastelun alla. Jossain vaiheessa alkaa myös niiden hyödyntäminen. Tälläkin hetkellä turvetta tuotetaan siellä, mutta se menee pääasiassa kasvualustaksi.

Aivan samalla tavalla meidän täällä pikkuisessa Suomessamme täytyy hyödyntää omia energiaresurssejamme. Turve niistä suurimpana. Kaikki maat käyttävät omia reservejään, miksi me emme näin tekisi?