IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Pekka Niemelä

/ #673 Tuulivoimalat tuottavat Suomessa karmeita tappioita ja konkursseja

16.06.2011 11:06

Eipä tuosta tuulivoimasta ja auringosta ole Suomen "pelastajaksi". Toki sillä tulevaisuudessa saadaan pieni siivu koko energiantarpeesta, mutta Ranexin mainitsemat tuuli ja aurinko" painivat" eri sektorilla kuin turve. Turvetta käytetään pääasiassa kaupunkien ja taajamien kaukolämmön tuottamiseen kun taas tuulesta ja auringosta saadaan sähköä. Turpeella korvataan lähinnä ulkomailta rahdattavaa kivihiiltä.

Tässä uutinen joka ilmestyi muutama päivä sitten. Heikossa hapessa on tuulivoimaloita ja niiden osia valmistavat yhtiöt. Vaikka meidän veronmaksajien rahaa syydetään tuulivoimaan niin ei se näytä kuitenkaan pitävän yhtiöitä pystyssä. Ja aurinkovoimaa Saksassa ja täällä meillä Suomessa ei voi verrata keskenään. Elämme aivan toisenlaisessa ympäristössä jo pelkästään maantieteellisesti.

Tässä uutinen:

"Tuulivoimaloihin vaihteita tekevän Moventaksen emoyhtiö kaatui konkurssiin. Moventaksen toiminnalliset tytäryhtiöt Moventas Wind ja Moventas Santasalo puolestaan hakeutuvat yrityssaneeraukseen, näin kertoi Moventas muutama päivä sitten tiedotteessaan.

Moventas tekee myös teollisuusvaihteita, mutta ongelmien pääsyy on nimenomaan tuulivoiman rakentamisen romahdus. Maailman tuulivoimalamarkkinat ylikuumenivat pahasti nousukauden lopulla.

Moventaksen suurin omistaja on eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partners. Yhtiöllä on 1100 työntekijää yhdeksässä maassa. Suomen isoimmat toimipaikat ovat Jyväskylässä ja Karkkilassa.

Katastrofaalisessa tilassa on myös Suomen toinen tuulivoimala”ylpeys” Winwind, jonka pääomistaja on nykyisin intialainen Siwa-Group. Vähemmistöomistajana mukana on edelleen myös Suomen valtion Teollisuussijoitus.

Winwindin tuoreimmat saatavilla olevat tilinpäätökset kertovat järkyttävistä tappioista. Yritys teki vuosina 2008 ja 2009 tappiota noin puolet liikevaihdostaan. Oma pääoma oli raskaasti miinuksella eli yhtiö on elänyt pitkään omistajiensa raha-avun turvin

Winwind tekee yhden megawatin tuulimyllyjään Intiassa ja kolmen megawatin myllyjään Haminassa. Uusi kolmen megawatin mylly on tiettävästi lajissaan hyvä. Yhtiön taloudellinen tilanne on kuitenkin niin huono, että tietojen mukaan jotkut yhtiön tavarantoimittajat jo jarruttelevat myyntiä Winwindille

Suomen omista tuulivoimahankkeista ei ole kotimaisten alan teknologiayritysten pelastajiksi. Tuulivoimaloille luvatusta syöttötariffista huolimatta hankkeet käynnistyvät hitaasti. Merituulivoimaloita luvatulla tariffilla ei synny lainkaan, vaikka siinä veronmaksajat maksavat tuulivoiman tuottajalle tukiaista reilusti yli puolet nykyisestä sähkön tukkumarkkinahinnasta.

Tuulivoimapuhurien tyyntyminen on iskenyt myös maailman merkittäviin tuulivoimayhtiöihin. Esimerkiksi tanskalainen Vestas ja espanjalainen Gamesa ottivat finanssikriisistä raskaasti takkiinsa. Ne ovat saneeranneet rajusti toimintojaan ja esimerkiksi siirtäneet tuotantoa Kiinaan."