Kirkon erottaminen valtiosta

Eero Miettinen
Hyvinkää

/ #14 Hyökkäystä parempi puolustus on vain ehkäisevä puolustus.

23.04.2008 17:32

Tätä tasa-arvon kannalta elintärkeää adressia voidaan vasustaa kovastikin, mm. esittämällä argumentteja kuten "Mitä ne uskovaiset ovat teille tehneet, jättäkää nyt ne rauhaan," tai "Tuleeko maailmasta nyt sitten parempi paikka, kun hylätään uskonnot?" Vastaavanlaiset väitteet ovat valtio & kirkko -keskusteluisa yleisiä, joten niihin voikin vastata etukäteen. Uskovaiset iste asiassa ovat tehneet, eivät tiettävästi (kovin paljon) suoraa fyysistä väkivaltaa, melko paljonkin meille "jumalattomille pakanoille ja paholaisenpalvelijoille".(huom. sarkasmi) Uskonnollisia, etnisiä ja seksuaalisia vähemmistöjä on syrjitty ja leimattu huonommiksi ihmisiksi vuosikymmeniä Suomen itsenäisyyden aikana, vuosituhansia ennen sitä. Kun suomen evankelis-luterilaiselta ja ortodoksiselta kirkolta poistetaan monopoliasema uskonnollisena standardina, voidaan alkaa puhua tasa-arvoa kannattavasta valtiosta. Kirkon erottaminen valtiosta ei missään tapauksessa alenna kirkkoon kuuluvia muiden alapuolelle, vaan tekee heistä samanarvoisia muiden Suomen kansalaisten kanssa. Toinen kirkon distinktiota valtiosta vastustavien suosikkifraasi "Tuleeko maailmasta nyt sitten parempi paikka, kun hylätään uskonnot?" on myös vain mustavalkoinen konservatiivinen väite. Kirkon yksityistäminen ei tee mistään valtiosta käytännössä yhtään jumalattomampaa, muuten kuin paperilla. Uskonnollisiin ryhmiin kuuluisivat ne, ketkä niihin kuuluisivat vapaasta tahdostaan, eli jokainen saisi harjoittaa omaa uskontoaan. Tämän kuuluisi olla tavoiteltava standardi, ei kaikkien ahtaminen samaan muottiin saman puristimen läpi.